Råd for trening og mosjon

Kort om råd for trening og mosjon

Fysisk aktivitet er en kilde til helse og trivsel blant barn, unge, voksne og eldre. Regelmessig fysisk aktivitet gir økt overskudd, virker positivt på humøret, og er en kilde til sosialt samvær.

Samlet sett gjør fysisk aktivitet oss mer rustet til å mestre hverdagens krav og utfordringer.

Minst 30 minutter fysisk aktivitet av moderat karakter daglig er helsemyndighetenes anbefalinger til voksne. Barn og unge bør få dobbel dose, det vil si minst 60 minutter fysisk aktivitet per dag. Reduser samtidig tiden i inaktivitet foran pc, tv og mobil.

Prøv helsemyndighetenes Kom i gang-program dersom du ikke trener, men gjerne vil komme i gang.

Kvinne som strekker ut i forbindelse med trening

Foto: iStockphoto.com

Mer om råd for trening og mosjon

Minst 30 minutter fysisk aktivitet av moderat karakter daglig er helsemyndighetenes anbefalinger for voksne. Dette betyr ikke at man må trene en halvtime for å få bedre helse.

Nærbilde av person som sykler

Sykling er god mosjon.

Foto: iStockphoto.com

Voksne og eldreanbefales å være i fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag. Barn bør få dobbel dose minst 60 minutter.

Hvorfor gir myndighetene dette rådet?

Mengden som skal til for å oppnå en helsegevinst synes ikke å ha noen nedre grense. Dermed kan det hevdes at all aktivitet er bedre enn ingen. Imidlertid er anbefalingene basert på at det er en klar og sterk sammenheng mellom regelmessig fysisk aktivitet og god helse.

Dette gjelder for eksempel i forhold til forebygging av hjerte- og karsykdom, type 2-diabetes, høyt blodtrykk , enkelte typer kreft og kognitiv funksjon . Personer som er fysisk aktive er mindre syke sammenlignet med personer som er inaktive. Vi vet at fysisk aktivitet av moderat karakter som tilsvarer minst 30 minutter daglig eller 3,5 timer i løpet av en uke vil gi betydelig helsegevinst.

En økning i aktivitetsnivået i form av økt intensitet eller varighet vil gi større helsegevinst.

Hvordan klare å nå anbefalingene?

Noen mener at anbefalingene om 30 minutter fysisk aktivitet om dagen er uoppnåelig for de fleste i dagens samfunn. Nedenfor er tre ulike måter for voksne å oppnå anbefalingene i løpet av uken.

1) Aktiv hverdag
DagAktivitetTidsbruk (minutter)Intensitet
HverdagTurgåing30Litt anstrengende
SøndagTurgåing60Litt anstrengende
2) Trening
DagAktivitetTidsbruk (minutter)Intensitet
TirsdagDanse60Anstrengende
TorsdagLøpe45Meget anstrengende
3) Variert aktivitet
DagAktivitetTidsbruk (minutter)Intensitet
MandagBalanse- og koordinasjonsøvelser20Litt anstrengende
TirsdagTurgåing/aktiv til jobb30Litt anstrengende
OnsdagDans45Litt anstrengende
TorsdagStyrkeøvelser20Litt anstrengende
FredagTurgåing/aktiv til jobb30Litt anstrengende
SøndagTurgåing60Litt anstrengende

Tips for 30 minutter fysisk aktivitet daglig

  • En spasertur i moderat tempo 10 minutter i lunsjen
  • Gå til butikken eller shoppingsenter
  • Rask kveldstur
  • Tur i skog og mark

Om morgenen

  • Gå tur med hunden
  • Gå med barna til barnehagen eller skolen
  • Gå eller sykle til jobb, eller reis kollektivt så får du mosjon til og fra holdeplassen

På jobben

  • Ta trappen istedenfor heisen
  • Flytt korridorsnakket ut. Gå en tur i lunsjen
  • Gå en tur når du skal tenke kreativt
  • Gå eller sykle til møter utenfor jobben

Etter arbeidet

  • Gå eller sykle til jobb, eller reis kollektivt så får du mosjon til og fra holdeplassen
  • Gå en tur etter kveldsmaten
  • Ta en svingom med de der hjemme
  • Har du ikke hund, kanskje naboen har en du kan låne?

Les mer Kom i gang-program (PDF)

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50
En bananklase

Foto: iStockphoto