Hvor går skillet mellom syke og sunne treningsvaner?

Et par joggesko.

For de fleste er trening bare sunt. Men lytt til kroppens signaler.Foto: iStockphoto

For de fleste er trening bare sunt, men noen kan utvikle et forhold til trening som er problematisk. Under en hard treningsøkt brytes kroppen og muskulaturen ned. For å få effekt av treningen er det viktig med hvile, mat og væske før og etter treningen. Under hvilefasen bygger kroppen seg opp igjen, hvis du trener for ofte og ikke rekker å hvile nok, brytes kroppen ned mer enn den bygges opp. Det er uheldig, og poenget med treningen forsvinner. Kroppen skal bygges opp.

Det er viktig med variert trening slik at slitasjen av treningen ikke blir for ensformig. Ønsker du å trene mye, er det spesielt viktig å trene variert for å ikke overbelaste visse kroppsdeler. Varier mellom treningsøkter av ulik intensitet, noen med lettere intensitet og noen med høyere intensitet. Tren både styrke, utholdenhet koordinasjon og balanse. Det vil være viktig med et par fridager i uken fra hardere trening. Ved hard trening over tid brytes kroppens immunforsvar ned, det er lettere for å bli syk, og risikoen for overbelastningsskader øker.

Det er viktig å lytte på kroppens signaler. Et tegn på at man trent for mye kan være at man blir tung i kroppen. I de tilfellene er det viktig å ta det med ro et par dager.

Noen kjennetegn på at du trener for mye:

  • Du hviler ikke nok mellom treningsøktene
  • Du blir i dårlig humør når du ikke får trent som planlagt
  • Du bruker mye tid på å planlegge for trening
  • Mister du en økt, trener du enda mer dagen etter
  • Du ofrer mye for å få trent (sosialt liv, jobb, familie)
  • Du lytter ikke til kroppens signaler, og trener selv om du er skadet eller syk

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50
En bananklase