Hvor mye omega-3 anbefales i forhold til omega-6?

Både omega-6 fettsyrer og omega-3 fettsyrer er viktig for sunn utvikling og vekst, men det vestlige kostholdet har endret seg vesentlig bare de siste 100 årene. Vi spiser stadig mer vegetabilske omega-6 fettsyrer i forhold til omega-3 fettsyrer. Historisk sett inneholdt sannsynligvis kostholdet omtrent like mye omega-6 fettsyrer som omega-3 fettsyrer.

I dag kan forholdstallet mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer i det vestlige kostholdet være mellom 10:1 og 20:1. Det betyr at vi får i oss inntil 20 ganger så mye omega-6 fettsyrer som omega-3 fettsyrer. Det anbefalte forholdstallet er 5:1. Vi bør altså ikke spise mer enn 5 ganger så mye omega-6 fettsyrer som omega-3 fettsyrer. I dag lever kroppen vår i et ernæringsmiljø som er svært forskjellig fra det ernæringsmiljøet den levde i for flere hundre år siden. I tillegg til et endret forhold mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer, spiser det moderne mennesket mer fett totalt sett, spesielt mettet fett.

Hvis man skal øke inntaket sitt av omega-3 fettsyrer for å få et bedre forholdstall mellom omega-6 og omega-3, er det viktig å vite at det er de marine omega-3 fettsyrene som har de dokumenterte, positive helseeffekter, og da særlig knyttet til beskyttelse mot hjerte- og karsykdom. Omega-3 fettsyrer fra sjømat er lange og flerumettede fettsyrer, og de skiller seg fra den kortere omega-3 fettsyren fra planter (som for eksempel i raps og linfrø). Det er derfor vi kaller omega-3 fettsyrer fra fisk og annen sjømat for de marine omega-3 fettsyrene. For å få en god balanse mellom omega-6 fettsyrer og omega-3 fettsyrer er det derfor viktig å inkludere både mager og feit fisk i kostholdet sitt.

Ansvarlig: Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES)