Hvordan kan jeg unngå småspising mellom måltider?

Jeg føler ofte stort behov for å småspise mellom måltidene, gjerne noe søtt. Hvordan kan jeg unngå dette?

Glass med rosa smooties og solbær

Smoothie kan være et sunt mellommåltid.Foto: Synnøve Dreyer, Frukt.no

Stadig småspising mellom måltidene kan gjøre at du lettere mister oversikten og kontrollen over matinntaket. Selv om mengden hver gang virker liten og ubetydelig, kan slik småspising i løpet av døgnet til sammen utgjøre et helt eller kanskje flere måltider. I tillegg ødelegger det appetitten til hovedmåltidene og er uheldig for tennene.

Regelmessige måltider kan bidra til å holde blodsukkeret stabilt og gjøre det lettere å holde seg unna småspising. For de fleste passer det med tre-fire timer mellom måltidene. Du må finne den måltidsrytmen som passer for deg. De som hopper over måltider får lettere et dårligere kosthold enn dem som spiser regelmessig.

Går det mer enn tre-fire timer mellom hvert hovedmåltid kan et mellommåltid holde sulten unna og konsentrasjon og humør oppe. Grove kornprodukter og frukt og grønnsaker inneholder mye fiber som kan bidra til å holde deg mett lenge, og til å stabilisere blodsukkeret. For mange vil et slikt mellommåltid døyve trangen til småspising.

Eksempler på sunne mellommåltider:

  • Frukt eller grønnsaker, for eksempel et eple,  en gulrot eller en liten salat.
  • En skive grovt brød eller et knekkebrød med pålegg av fisk, eller ost eller kjøtt med lite fett.
  • En yoghurt, skyr eller annet meieriprodukt, fortrinnsvis med lite sukker og fett, eller en smoothie.

Vann er den beste tørstedrikk. Under normale forhold trenger kroppen tilførsel to-tre liter væske hver dag. I tillegg til at væskeinntaket har innvirkning på en rekke funksjoner i kroppen, bidrar riktig væskebalanse til at fordøyelsen fungerer bra og til at du føler deg opplagt.

Regelmessig fysisk aktivitet kan også bidra til å regulere blodsukkeret og kanskje pense tankene vekk fra lysten på mat for en stund.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
En laksefilet.