Jeg er for tynn, er det da greit at jeg spiser mat med mye fett?

Jeg er for tynn og lurer på om det da er greit at jeg spiser matvarer med mye fett? Og hva er den ideelle vektøkning per uke?

Er du småspist og blir fort mett, kan det være et poeng å spise mat som er mer energitett, som for eksempel mer fett i kosten. En fettrik kost behøver imidlertid ikke være usunn. Bruk myke margariner, planteoljer, majonesprodukter (som majones, majonessalater, kaviar, majonesdressinger og lignende), nøtter, mandler, oliven, avokado, korn, frø, og fet fisk (som laks, ørret, makrell, sild, sardiner, kveite). Ta gjerne litt ekstra margarin og pålegg på brødskivene, og litt ekstra saus til middagen. Vi anbefaler ikke lettprodukter når man er tynn og skal opp i vekt.

Den ideelle vektøkningen på en uke er vanskelig å svare på, men for å oppnå vektoppgang er det nok lurt å forsøke å øke på energiinntaket gradvis slik at du blir vant til det. Ca 300 kcal ekstra per dag ut over det du vanligvis spiser vil kunne gi vektoppgang dersom du har et stabilt fysisk aktivitetsnivå. Dette tilsvarer f.eks et glass melk og en brødskive med margarin og pålegg, en smoothie, eller en yoghurt med f.eks 1 ss raps- solsikke eller soyaolje. Når vekten flater ut, må du øke energiinntaket ytterligere for å fortsette å øke i vekt. Dersom du trener mye, må du innta mer energi for å kunne øke i vekt.

Undervekt som øker over tid kan føre til underernæring og nedsatt immunforsvar. Vi anbefaler at du søker råd hos råd hos fastlege for å utrede årsaken til undervekten, og eventuelt be om en henvisning til klinisk ernæringsfysiolog eller en annen relevant spesialist for samtale og oppfølging

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
En laksefilet.