Nasjonalt råd for ernæring foreslår nye tiltak for å øke inntaket av vitamin D

Vitamin D er nødvendig for kalsiumopptak. Anbefalingene for inntak av vitamin D ble økt i 2014, og nå foreslår Nasjonalt råd for ernæring nye tiltak for å sikre at befolkningen skal få i seg nok.

Rå laks og to stykker hvit fisk på en fjøl. En skål med makrell i tomat og en boks med sardiner.

De beste kildene til D-vitamin er fet fisk som sild, makrell og laks, andre fete fiskeslag og fiskeolje Foto: Synnøve Dreyer/Helsedirektoratet

- Det er få matvarer som er rike på vitamin D. De beste kildene er fet fisk som sild, makrell og laks, andre fete fiskeslag og fiskeolje. Det er tilsatt litt vitamin D i margariner, smør og enkelte typer av lettmelk. Vi har hatt behov for å vite om det trengs ekstra tiltak for å sikre at befolkningen eller enkeltgrupper får nok vitamin D, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Beriking av mat og tilskudd til enkeltgrupper

Rapporten gir en oversikt over hva vi i dag vet om vitamin D og helse, vitamin D- status i ulike deler av befolkningen, kilder til vitamin D, berikning og kosttilskudd. Rådet mener det er aktuelt å øke berikning av vitamin D i alle meieriprodukter og i plantebaserte alternativer til melk. Rapporten har også konkrete forslag til hvem som bør ta kosttilskudd og til hvilke tider på året avhengig av sollyseksponering og inntak av vitamin D- holdige matvarer.

- Vi må se disse anbefalingene i sammenheng med eksisterende anbefalinger og tilgrensende eller motstridende behov før vi foreslår endelige tiltak, sier Øien.

Les rapporten: Vitamin D i Norge: Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status?

Om vitamin D

  • Det er få matvarer som er rike på vitamin D. De beste kildene er fet fisk som sild, makrell og laks, andre fete fiskeslag og fiskeolje. Det er tilsatt litt vitamin D i margariner, smør og enkelte typer av lettmelk.
  • Om sommeren er solbestråling en naturlig kilde til vitamin D. Vi vet ikke sikkert hvor mye sol som skal til for å dekke behovet.
  • Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal ta opp kalsium fra tarmen.  Det er også viktig for bygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Lavt vitamin D kan føre til et svekket skjelett og risiko for benbrudd.
  • Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram per dag for barn fra 6 måneders alder og fram til 74 år. For personer over 75 år er anbefalingene 20 mikrogram per dag.
  • Dannelsen av vitamin D i huden reduseres med alderen, slik at eldre trenger mer vitamin D og sol for å få sitt behov dekket.
  • Tilskudd av D-vitamin i form av tran eller D-vitamindråper, anbefales alle spedbarn. Det er spesielt viktig for brysternærte barn som får lite sollys.
  • Vitamin D -tilskudd anbefales til voksne og eldre som spiser lite fet fisk og/eller er lite ute i sola.
  • For mye vitamin D er heller ikke bra og kan være skadelig i store doser.