Slik reduserer du kolesterolet

Høyt kolesterolnivå er en viktig risikofaktor for hjerteinfarkt. Selv om stadig færre nordmenn dør av hjerteinfarkt er det fortsatt den viktigste enkeltsykdom som årsak til død før 70 års alder i Norge. Riktig kosthold kan forebygge sykdommen.

Gulrøtter, poteter, rødløk og blomkål.

Foto: Helsedirektoratet/Wenche Hoel-Knai

Fakta om kolesterol

  • Kolesterol er et fettstoff kroppen ikke kan klare seg uten. Kolesterolet i blodet har til oppgave å pakke inn og frakte fettstoffer til alle kroppens celler. Kroppen produserer kolesterol selv.
  • Spiser du mye fett, må kroppen lage ekstra kolesterol for innpakning og frakting av fettet i blodet. Kroppen har liten kapasitet til å kvitte seg med kolesterol. For stor produksjon fører derfor til at noe kolesterol fester seg til åreveggene og bidrar til at åreveggene fortetter seg over tid.
  • Du kan verken se, lukte eller smake kolesterol i maten. Matvarer fra dyr, fisk og skalldyr inneholder kolesterol. Kolesterolet man inntar direkte ved å spise f.eks. kaviar eller egg, er minimale mengder sammenlignet med kolesterolet kroppen selv produserer hvis du bruker mye fete kjøtt- og melkeprodukter.
  • Det var en betydelig nedgang i kolesterolnivået i blodet hos den norske befolkningen fra 1970-tallet og fram til årtusenskiftet. Dødeligheten av hjerteinnfarkt har rast ned. Beregninger har vist en klar nedgang både i sykelighet og dødelighet i alle aldersgrupper under 80 år. Helt nye data kan imidlertid tyde på at nedgangen hos de aller yngste har stoppet opp og at den kan ha snudd.

- Vi har et godt grunnlag for å slutte at kostholdet har hatt stor betydning for nedgangen i kolesterolnivået i befolkningen, sier professor Haakon E. Meyer.

Tips om kostholdet

Det beste rådet for å redusere kolesterolnivået er å spise mindre matvarer som er rike på mettet fett og å erstatte mettet fett med umettet fett. Fete meieriprodukter, kjøtt og kjøttprodukter og hard margarin er de viktigste kildene for mettet fett. Generelt bør du følge disse kostrådene:

  • Magre kjøtt- og meieriprodukter
  • Fet fisk
  • Myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør
  • Tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt om dagen
  • Grove og fiberrike kornprodukter
  • Begrens saltinntaket

Med tanke på vekta anbefales det å begrense inntaket av sukker, ikke minst fra brus. Og husk at vann er den beste tørstedrikk.

”Farlig” og ”godt” kolesterol

Det er to typer kolesterol i blodet. For mye av det ”farlige” LDL-kolesterolet fører til kolesterolopphopning i blodårene, mens det ”gode” HDL-kolesterolet har til oppgave å suge til seg overskuddskolesterolet i blodårene og frakte det til leveren hvor det skilles ut gjennom gallen.

Et ugunstig forhold mellom det gunstige og ugunstige kolesterolet er en viktig risikofaktor for hjerteinfarkt.

Riktig kosthold forebygger hjerteinfarkt

- Nordmenn fikk i siste del av 1900-tallet i seg stadig mindre mettet fett og transfett som øker det dårlige kolesterolet. De siste årene har imidlertid andelen mettet fett økt litt igjen. Får vi forbruket av mettet fett nedover samtidig som vi sikrer inntaket av umettet fett fra fet fisk og olje, kan risikoen for hjerteinfarkt bli redusert enda mer, mener Haakon E. Meyer.

I Norge bidrar fett totalt i gjennomsnitt med ca. 36 prosent av kostens energiinnhold. Mettet fett bidrar med ca. 16 energiprosent og transfett med under en energiprosent. Inntaket av mettede fettsyrer og transfettsyrer bør begrenses til ca. 10 prosent av energiinntaket (energiprosent). Inntaket av transfettsyrer bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 energiprosent.

Behandling av høyt kolesterol

Omlegging av kostholdet er hjørnesteinen i all behandling av høyt kolesterolinnhold i blodet. Gode kostvaner er også viktig for personer som bruker kolesterolsenkende medikamenter. I tillegg til kosten er det veldig viktig å ikke røyke og å være fysisk aktiv.

Ansvarlig: Nasjonalt folkehelseinstitutt Kontakt: 21077000

Mer hos oss

Kostråd

En laksefilet.