Tips til deg som vil velge sunt når du spiser ute

Spiser du ofte ute? Mange spiser daglig ett eller flere måltider utenfor hjemmet. Her er noen tips til deg som vil velge de sunne alternativene når du spiser ute.

En tallerken med en salat på et bord.

Det er lurt å velge grønnsaker og salat når du spiser ute. Foto: iStockphoto

Fem om dagen

Helsedirektoratet anbefaler minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig, hvorav halvparten bør være grønnsaker. Her er noen tips til hvordan måltider du spiser ute kan bidra til å komme opp i disse fem porsjonene gjennom dagen:

  • Dersom måltidet ikke kommer med grønnsaker eller salat, bestill dette i tillegg. Det bør være mulig å kunne velge dette både som hovedrett og tilbehør.
  • Dersom du vil ha dessert, så velg en rett basert på frukt og/eller bær.
  • Velg smørbrød  eller annen grov brødmat med salat.
  • Velg salat med grønnsaker som hovedrett eller kanskje tilbys en vegetarrett.

Dersom du ofte spiser ute eller kjøper ferdig tilberedt mat, kan det være lett å få i seg mer fett, salt, sukker og kalorier enn du kanskje er klar over.

Men hvordan finner du fram til de sunneste alternativene på menyen? Dersom det ikke går fram av menyen hvordan maten er tilberedt, må du ikke være redd for å spørre.

Slik velger du sunne alternativer på spisesteder

Tipsene her er beregnet på at du spiser på steder som har større utvalg enn tradisjonelle hurtigmatsteder. Tips til sunnere valg du kan gjøre på slike steder

Velg oftest:

  • Matretter som er grillet, kokt, posjert, dampet, ovnsbakt eller woket
  • Kylling eller kalkun (uten skinn)
  • Magert kjøtt
  • Fisk og sjømat
  • Linser og bønner
  • Sauser basert på tomat, og/eller andre grønnsaker, sjy
  • alatdressinger laget av vann/olje/eddik eller for eksempel yohurt/kesam
  • Grønnsaker og salat (be om å få salatdressingen separat slik at du kan ta på selv)
  • Kokt naturris eller fullkornspasta
  • Poteter som er kokt eller bakt
  • Grove brødvarer
  • Frokostblandinger med lite fett, sukker og salt, og mye kostfiber
  • Frukt, fruktsalater og sorbeer
  • Vann er et godt drikkealternativ, også når du spiser ute

Av og til valg:

  • Matretter som er panert og stekt i olje/smør (f.eks. wienersnitsel, panert fiskefilet og kyllingnuggets)
  • Matretter som er innbakte (f.eks. vårrull og retter med butterdeig)
  • Paier, pateer
  • Bacon
  • Pølser (NB finnes magre varianter)
  • Sauser basert på kremfølte eller ande fete meieriprodukter/oster
  • Grønnsaker tilberedt i smør/margarin/olje
  • Salatdressinger med fet rømme eller majones
  • Stekt ris
  • Poteter som er fløtegratinerte, stekt i smør/olje, chips/pommes frites
  • Loff, croissant og bakverk med fint mel og mye fett
  • Frokostblandinger med mye fett, sukker og salt
  • Kaker, puddinger, kjeks, godteri, krem og iskrem