Tips til sunne og rimelige matvalg

Det trenger ikke være dyrt å spise sunt. Her er 17 små grep for å gjøre rimelige og samtidig sunne valg.

Gulrøtter, poteter, rødløk og blomkål.

Foto: Helsedirektoratet/Wenche Hoel-Knai

Det trenger ikke være dyrt å spise sunt. Her er 18 små grep for å spare penger og samtidig gjøre sunnere valg.

  1. Fiskefilet, for eksempel av sei og laks er ofte rimelige. Mange fiskeslag kan konkurrere med kjøtt i pris.
  2. Spar penger ved å gi mer plass til grønnsaker og poteter på middagstallerkenen og mindre plass til kjøtt.  Samme prinsipp kan også gjelder for gryteretter og supper. Bønner, linser og andre belgfrukter som kikerter, er sunne og rimelige og kan drøye eller erstatte kjøtt.
  3. Frosne grønnsaker kan være billig og passer til eller i mange retter, som i gryteretter og supper. Sausen i ekte spaghetti bolognese inneholder for eksempel mye gulrøtter.
  4. Tradisjonelle grønnsaker som kålrot, kål, gulrot, løk og purre er stort sett rimelige hele året og kan være basis i mange retter - salater, supper, sauser, gryter eller ovnsretter. Det er også lettvint å koke sin egen suppe med grønnsaker samt litt potet og buljong/sjy. Gjør gjerne suppen kremet ved å mose med stavmikser før servering.
  5. Følg sesongene når det gjelder frukt og grønt. Har du lagringsmuligheter er høsten et godt tidspunkt for å kjøpe større mengder frukt, bær, grønnsaker og poteter.
  6. Spar penger og fett ved å bytte pommes frites med for eksempel ovnsbakte poteter.
  7. Hva får du for pengene? Rene produkter av fisk, fugl og kjøtt inneholder mer av viktige næringsstoffer og mindre fett og salt pr kg enn blandingsprodukter. Sammenlign pris per kilo matvare. Det finner du på hyllemerkingen.
  8. Benytt deg av gode tilbud på sunne matvarer og se etter billigere merkevarer innen ulike produktgrupper. Kjøttdeig lages av ulike typer kjøtt, og mager kjøttdeig er ikke nødvendigvis dyrere enn vanlig kjøttdeig.
  9. Spis mer grovt brød og skjær tykkere skiver. Grovt brød holder deg lengre mett. Se etter Brødskalaen eller Nøkkelhullet når du kjøper brød.
  10. Sunnere kornblandinger er ofte billigere enn produkter med mye sukker. Se etter Nøkkelhullet.
  11. Magre kjøttpålegg, som kokt skinke eller kalkunfilet, koster nødvendigvis ikke mer enn kjøttpålegg med høyere fettinnhold. Prøv også frukt og grønnsaker som pålegg.
  12. Ikke kast rester. Bruk rester som pålegg eller i omeletter, gryteretter og supper dagen etterpå. Rester kan fryses, men kan også egne seg som kveldsmat, småretter eller niste dagen etter.
  13. Mager kesam er et sunnere alternativ til rømme, og ikke dyrere. Bruk det til dipp!
  14. Frukt og grønt som snacks er billigere enn sjokolade og potetgull.
  15. Vann er den beste tørstedrikk. Velger du vann istedenfor brus reduserer du både inntaket av sukker og utgifter.
  16. Se på ingredienslisten. Matvaren inneholder mest av det som står først. Sjekk innholdet i Matvaretabellen
  17. En del nøkkelhullsmerkede matvarer koster mer enn andre tilsvarende matvarer uten Nøkkelhullet, men det kan være store prisforskjeller fra butikk til butikk. Det finnes produkter med Nøkkelhullet fra mange av butikk-kjedenes egne lavprismerker som er rimeligere enn de store merkevarene.​
Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50
En laksefilet.