Har fiskeolje og multivitamin like god effekt på vitamin D-status?
En studie fra 2007 viser at fiskeoljekapsler og multivitamintabletter som inneholder 10 µg vitamin D3 tatt i 4 uker, fører til like stor økning i vitamin D-status.
Denne dosen var tilstrekkelig til å øke gjennomsnittlig vitamin D-status til tilfredsstillende nivåer hos unge voksne Osloboere på senvinteren.
Mange typer vitamintilskudd er tilgjengelige i butikkene, men man har lite kunnskap om hvor god absorpsjonen og biotilgjengeligheten av vitaminer er fra ulike kilder. For eksempel får man fettløselige vitaminer både fra faste (vannløselige) multivitamintabletter og fra trankapsler og fiskeoljekapsler, og det er tradisjonelt anbefalt å ta fettløselige vitaminer sammen med fett.
På senvinteren 2005 gjennomførte forskere ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo og Nasjonalt folkehelseinstitutt et randomisert kontrollert forsøk med formål å teste effekten av to ulike typer vitamin D-tilskudd. Begge typer tilskudd ble analysert ved et uavhengig laboratorium som bekreftet at de inneholdt samme dose vitamin D3.
74 friske personer i alderen 19-49 år bosatt i Oslo-området ble randomisert (tilfeldig fordelt) på to forsøksgrupper, hvorav den ene gruppen tok en vanlig multivitamintablett daglig, mens den andre gruppen tok en fiskeoljekapsel daglig i fire uker (28 dager).
Kriterier for å delta i prosjektet var å ikke å ta jevnlig vitamin D-tilskudd og å ikke ha brukt solarium eller reist til varmere strøk i løpet av de siste tre månedene.