Jeg tar kosttilskudd hver dag. Er det sunt for meg, eller kaster jeg bort pengene?

Ulike typer kosttilskudd i en skål.

Foto: Mattilsynet

For de som har et variert og sunt kosthold, er kosttilskudd som regel unødvendig. Et kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger gjør at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer gjennom maten de spiser.

Frukt og grønnsaker, fisk, grove korn- og brødvarer og magre kjøtt- og meieriprodukter er viktige kilder til mange vitaminer og mineraler.

For noen er det likevel nyttig med kosttilskudd:

  • Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig, bør du ta et daglig tilskudd av tran eller et annet omega 3-tilskudd.
  • De som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitamin D, bør ta tran eller et annet vitamin D-tilskudd daglig i perioder av året med lite sol.
  • Personer som spiser lite og har et lavt energiinntak bør vurdere å ta et multivitamin-mineraltilskudd.
  • Kvinner i fertil alder bør ta folat hver dag fra én måned før forventet befruktning og graviditetens første 2-3 måneder.
  • Enkelte kan ha behov for jerntilskudd. Dette gjelder særlig kvinner som menstruerer. Du bør imidlertid snakke med legen din eller annet helsepersonell før du begynner med jerntilskudd.

Vær forsiktig med å ta flere tilskudd som inneholder samme næringsstoff. Det kan gi helseskader.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50
Kapsler med kosttilskudd ligger i en haug.