Kan man få i seg for mye fiber? 

Kosten bør inneholde 25-35 g fiber per dag. Dette gjelder for voksne og per i dag finnes det ingen tallfestede norske anbefalinger for inntaket av fiber for barn. Fra skolealder til ungdomstiden bør inntaket av kostfiber øke gradvis til anbefalt nivå for voksne. Et tilstrekkelig fiberinntak kan redusere risiko for hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og type 2-diabetes.

Mange har et fiberinntak som er vesentlig lavere enn anbefalt og de kunne med fordel øke inntaket av naturlig fiberrike matvarer som grove kornprodukter, poteter, grønnsaker, bønner, nøtter, frukt og bær. Matvarer som er rike på fiber inneholder samtidig mye vitaminer og mineraler.

Det er lite sannsynlig at man får i seg for mye fiber ved å spise matvarer som er naturlig rike på fiber, som for eksempel grove kornprodukter, bønner, frukt og grønt.

De største kildene for kostfiber i norsk gjennomsnittskost er brød og andre kornvarer omtrent 50 %, frukt og bær ca 20 %, grønnsaker ca 15 %) og poteter ca 10 %.

Det er ikke vanskelig å oppnå anbefalingene for fiber. Grovt brød inneholder 2-3 ganger så mye fiber som fint brød. Havregrøt, grove kornblandinger og fullkornspasta er også gode fiberkilder. Sammen med fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær er du på godt vei til å møte anbefalingene. Nøkkelhullsmerket gjør det enkelt å finne matvarer med et høyere innhold av fiber enn sammenlignbare produkter i samme matvarekategori.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50