Stemmer det at melk hindrer kroppens jernopptak?

Jernet i maten foreligger i to former: som ikke-hemejern (finnes i vegetabilske og animalske matvarer) og som hemejern (finnes i animalske matvarer). I vår vanlige kost er ca 10 prosent hemejern og ca 90 prosent ikke-hemejern. De to jernformene tas opp ulikt i tarmen og avhenger av; individuelle faktorer, mengde jern i kosten, hvilken form jernet foreligger i og kostens sammensetning. Enkelte matvarer fremmer opptak av ikke-hemejern, mens andre hemmer opptak. Opptak av hemejern påvirkes i liten grad av faktorer i kosten.

Selv små mengder vitamin C i kosten fremmer opptak av ikke-hemejern. Det er derfor gunstig med vitamin C til brødmåltider - for eksempel en appelsin som avslutning på måltidet eller ett glass juice til måltidet. Kjøtt og fisk som pålegg vil også bedre jernopptaket fra et brødmåltid fordi kjøtt, fisk og fjærkre inneholder en faktor som stimulerer til opptak av ikke-hemejern.

Te, kaffe og garvesyre hemmer jernopptak. Det samme gjør kalsium (som det er mye av i melk). Melk og brød sammen hører allikevel til våre tradisjonelle matvarer, og velger man grovt brød (bakt på sammalt mel) vil det være en kilde til mye mer jern enn brød bakt på siktet, hvitt mel.

Dersom man er en storforbruker av melk kan det være et gunstig råd å begrense melkeinntaket til måltider noe dersom man har fått påvist lav jernstatus, samtidig som man velger matvarer som er rike på jern; grovt brød, kjøtt, fisk og grønnsaker.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050

Mer hos oss

Næringsstoffer