Mye koffein kan gi helseproblemer

De fleste voksne tåler moderate mengder koffein daglig uten å få helseproblemer. For barn og ungdom vil selv et lavt inntak av koffein gi uheldige virkninger. Gravide og ammende bør begrense inntaket av koffein fordi det kan påvirke barnet.

Voksne bør ikke få i seg mer enn 400 mg koffein per dag. Toleransen for koffein varierer fra person til person. Noen kan oppleve symptomer som kvalme, hjertebank, hodepine, rastløshet, nervøsitet og muskelskjelvinger når de inntar relativt små mengder koffein.

Barn og ungdom bør ikke få i seg mer enn 2,5 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag. For et barn på 30 kg tilsvarer dette 75 mg koffein per dag. Tilsvarende vil en ung kropp på 50 kg tåle opp til 125 mg koffein per dag.

For barn og ungdom vil selv et lavt inntak av koffein kunne medføre forbigående adferdsendringer som for eksempel uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer.

Såkalte "energidrikker" innholder mye koffein og barn og ungdom bør derfor ikke drikke for mye av det.

Gravide og ammende anbefales å ikke innta mer enn 100 - 200 mg koffein/dag. Ved daglig inntak av større mengder koffein vil det være risiko for negative helseeffekter for både mor og barn.

Koffeininnhold i forskjellige produkter

DrikketypeKoffein
Cola og enkelte andre leskedrikker og brusCa 15 mg koffein per dl

"Energidrikker"   

Ca 32 mg koffein per dl
Koke- og filterkaffe50 - 60 koffein per dl
PulverkaffeCa 40 mg koffein per dl
Espresso120 mg koffein per dl
Te26 mg koffein per dl
Iste3 - 8 mg koffein per dl
Drops, tyggegummi og annet godteriSvært varierende - men gjerne samme mengde i for eksempel en bit tyggegummi som i en kopp kaffe
Ansvarlig: Mattilsynet Kontakt: 22 40 00 00
En kaffekopp