Er det er forskjell på omega-3 fra fisk og omega-3 som finnes i vegetariske matvarer?

Fiskeoljekapsler på en skje

Foto: iStockphoto.com

Ja, det er forskjell. Vi har ulike omega-3 fettsyrer. Den korte omega-3 fettsyren kaller vi for plante omega-3. Denne finner vi hovedsakelig i planter og dyr fra landbruket. De høyeste nivåene finnes i en del planteoljer og spesielt i linfrøolje. De tre lange omega-3 fettsyrene kaller vi marint omega-3, og disse finnes nesten utelukkende i fisk og annen sjømat. Tran og andre fiskeoljer har også et høyt innhold av de marine omega-3 fettsyrene.

Omega-3 fettsyrene er nødvendige for kroppen og inngår i cellemembranene som er viktig for at cellene skal fungere optimalt. Plante omega-3 heter egentlig alfalinolensyre (ALA,18:3 n-3), mens de marine omega-3 fettsyrene består av eikosapentaensyre( EPA 20:5 n-3), dokosapentaensyre (DPA 22:5 n-3) og dokosaheksaensyre (DHA 22:6 n-3). Av disse er det EPA og DHA som har størst betydning og som forebygger mot hjerte- og karsykdom. ALA er utgangspunktet for alle omega-3 fettsyrer og kan omdannes til EPA og DHA i kroppen, men denne prosessen er så ineffektiv at det anbefales å spise mat som inneholder EPA og DHA. Det finnes mest dokumentasjon på at det er marint omega-3 som forebygger mot hjerte- og karsykdom.

Ansvarlig: Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) Kontakt: 55 90 51 00