Gravide bør spise mer sjømat

Sjømat inneholder næringsstoffer som er essensielle for utviklingen til fostre og små barn. Derfor bør gravide spise mer fisk enn de gjør i dag.

En gravid kvinne med blå kjole holder seg på magen

Foto: iStockphoto

Det er konklusjonen i en artikkel skrevet av flere NIFES-forskere i Norsk tidsskrift for ernæring.

– Gravide og barn bør spise mer fisk, spesielt fet fisk, sier Jannike Øyen, forsker ved NIFES.

Hun er også en av forskerne bak artikkelen, som er en kunnskapsoppsummering om sjømatkonsumet til barn og gravide i Norge.

Spiser for lite fisk

Resultater fra en studie utført av NIFES blant ca. 100 gravide kvinner i Fjell kommune viser at deres gjennomsnittlige ukentlige inntaket av sjømat var ca. 225 gram. Dette stemmer også overens med resultatene fra den norske Mor og barn-undersøkelsen til Folkehelseinstituttet, hvor mer enn 90.000 gravide kvinner deltok, og dataene viste at de i gjennomsnitt spiste ca. 250 gram sjømat i uken, hvorav kun 85 gram var fet fisk. Dette er under halvparten av dagens anbefalte mengde.

De nasjonale kostrådene fra Helsedirektoratet sier at man bør spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og at man gjerne bør bruke fisk som pålegg. Dette tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken. Minst 200 gram av dette bør være fet fisk som laks, ørret, sild eller makrell. I tillegg til barn og unge er gravide og unge kvinner mellom 18 og 30 år blant gruppene som spiser minst fisk i Norge.

Viktig for hjernen

For disse gruppene er det imidlertid ekstra viktig å spise fisk, står det i artikkelen. Det er nemlig i graviditeten og i barne- og ungdomsårene at behovet for å få i seg viktige næringsstoffer, som fisk er rik på, er størst.

Fisk og annen sjømat har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer, vitamin D, vitamin B12, selen og jod i forhold til andre matvarer. Disse næringsstoffene er helt sentrale for normal fosterutvikling, spesielt for utviklingen av hjerne- og sentralnervesystemet til barnet.

– Det er derfor viktig at de får i seg disse næringsstoffene allerede i fosterlivet, ikke bare etter at barnet er født, sier Øyen.

Ingen begrensninger for gravide

Både European Food Safety Authority og US Food and Drug Administration har konkludert med at det er en netto fordel for gravide kvinner å spise fisk. De positive helseeffektene av å spise fisk overgår risikoen forbundet med uønskede stoffer. Denne konklusjonen er også i overensstemmelse med tilsvarende vurderinger fra både Sverige, Danmark og Storbritannia. Gravide i Norge advares mot å spise noen helt spesielle, store ferskvannsfisk og noen eksotiske arter.

Den siste nytte-risikovurderingen av fisk i norsk kosthold kom i slutten av 2014. Rapporten, som kommer fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet, konkluderer med at gravide som spiser lite fisk kan gå glipp av fordelene fra fisken. Det er i følge rapporten ikke lenger grunnlag for å advare gravide og kvinner i fruktbar alder mot å spise mer enn to måltider fet fisk i uken, slik Helsedirektoratet gjorde tidligere.

-Mange av de vitenskapelige artiklene vi skriver er på engelsk, men her er faktisk en artikkel på norsk, avslutter Øyen.

Norsk tidsskrift for ernæring: Hvorfor gravide og barn bør spise fisk 

Ansvarlig: Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) Kontakt: 55 90 51 00