Sjømat mer enn omega-3

Det er ikke slik at vi kan rangere sild som sunnest, laks som nest sunnest og torsk som minst sunn ut fra innholdet av omega-3 alene. Sjømat inneholder også en rekke andre viktige næringsstoffer.

Grillet laks med couscous

 Foto: Norwegian Seafood Council, Marianne Aronsen

Sjømat er rik på de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA, og dette er en av årsakene til at sjømat forebygger hjerte-karsykdom. I løpet av en uke trenger friske personer 1,75 g marint omega-3 for å bidra til en god hjertehelse. For å få i seg denne mengden omega-3, er det tilstrekkelig med en middagsporsjon med oppdrettslaks pr uke.

Det er ikke bare omega-3 fettsyrene som skiller landdyr fra laks og annen sjømat. Sjømat har en spesielt god ernæringsmessig sammensetning og inneholder langt mer enn bare marint omega-3. Blant annet har sjømat en unik sammensetning av protein av svært høy kvalitet. Disse marine proteinene består av byggesteiner som kroppen ikke kan lage selv, og som vi trenger for å bygge opp våre egne proteiner. Både mager og feit fisk inneholder slike proteiner.

Mager fisk som torsk og hyse har også et høyt innhold av jod, og i tillegg til melk og melkeprodukter, er sjømat vår viktigste kilde til dette sporelementet. Jod er viktig for kroppens energiomsetning, og i Norge har spesielt unge kvinner en litt lavere jodstatus enn det som er ønskelig. I følge verdens helseorganisasjon er jodmangel likevel den viktigste årsaken til hjerneskade globalt.

De feite fiskeslagene som sild, makrell, kveite og laks er gode kilder til vitamin D. Riktignok produserer vi noe vitamin D i huden vår ved hjelp av sollys, men for oss som bor i Norge med begrenset tilgang til sol store deler av året, er vi avhengige av vitamin D gjennom kosten for å få nok. Kroppen trenger vitamin D blant annet for å absorbere kalsium fra maten slik at vi sikrer en god beinhelse og forebygger beinskjørhet.

Vi finner altså mange næringsstoffer i sjømat som vi finner i svært få andre matvarer. Dette gjelder vitamin D, jod, selen, vitamin B12 og proteiner av høy kvalitet. Disse næringsstoffene er ujevnt fordelt i de ulike fiskeartene, og det er derfor viktig å spise variert også når det gjelder sjømat. Både feit fisk, mager fisk og annen sjømat hører hjemme i et variert kosthold, på lik linje med frukt, grønnsaker og grove kornprodukter.

Hvis du bytter ut noen kjøttmiddager med fiskemiddager hver uke, kan du oppnå enda en gunstig effekt: Du får i deg mindre av det usunne, mettede fettet som det finnes mye av i en del kjøttprodukter. Norske helsemyndigheter anbefaler at vi skal spise mindre mettet fett enn vi gjør i dag, og et økt inntak av sjømat vil også kunne bidra til dette.

 For mer informasjon om forskningsarbeidet, kontakt Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) ved forskningssjef Marian Kjellevold.