Gi barna grovt brød

Gi barna så grovt brød som mulig. Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel eller hele korn. Bruk gjerne grøt eller knekkebrød som variasjon til brød.

Grovbrød og knekkebrød ligger på et fat. I bakgrunnen står en bolle med kornblanding.

Foto: Synnøve Dreyer/Helsedirektoratet

Bruk merkordningene Brødskala'n og Nøkkelhullet når du handler brød. Brødskala'n på brødposen bør helst ha tre eller fire mørke felt. Nøkkelhullet stiller både krav til minimumsinnhold av kostfiber og sammalt mel (fullkorn) og krav til maksimumsinnhold av fett, salt og sukker. Brødskala'n gir en gradert vurdering av andelen sammalt mel som er brukt i brødet, men tar ikke hensyn til fett, salt og sukker.

Det er ikke sikkert at brødet er særlig grovt fordi om det ser mørkt ut. Ofte tilsettes "farge" for at brødet skal se grovt ut. Kneipp kan variere i grovhetsgrad fra bakeri til bakeri, men inneholder oftest under 50 prosent grovt mel. Fiberkneipp er grovere enn vanlig kneipp. 5-kornbrød og lignende er heller ikke spesielt grovt, selv om det inneholder flere kornsorter, og noe hele korn. Det er hvor mye av melet som er sammalt, som er av betydning.

Det finnes mange gode, grove brød i butikken, og med Brødskala'n og Nøkkelhullet er det blitt enklere å velge riktig.

Bak selv!

Baker man selv, kan man få brødet så grovt man bare vil. Det går fint an å bruke nesten bare grovt mel, så lenge man bruker en del sammalt hvete fin, og knar deigen skikkelig før den settes til heving. Det er også mye penger å spare på å bake brødet selv, samtidig som det er en hyggelig aktivitet som barna kan være med på. Litt av brøddeigen kan kjevles flat og stikkes ut med pepperkakeformer. Brød-koner og brød-menn er populært, særlig når man har laget dem selv!

Grøt

Bruk gjerne grøt som variasjon til brød. Havregryn og grovt mel gir mer jern, fiber og andre næringsstoffer enn fint siktet hvitt mel, så lag helst havregrøt, grøt av sammalt hvete eller hirsegrøt. Hirse inneholder mye jern og selges i helsekost-forretninger. Semulegrøt, fløyelsgrøt og makaronivelling inneholder lite jern og fiber.

Knekkebrød

Knekkebrød er fin variasjon til brødmat. Velg de groveste variantene; dvs de som har høyest andel av sammalt mel eller fullkorn.  

Ris og pasta

Bruk gjerne naturris og fullkornspasta som alternativ til poteter. Naturris fås kjøpt i velassorterte forretninger og helsekost, og kan fint brukes også til grøt, men denne tar litt lenger tid å koke. Spaghetti, makaroni og ulike andre pasta-varianter av fullkorn inneholder mer av for eksempel både jern og fiber enn vanlig pasta.

Bland litt havregryn i yoghurten. Slik vil et yoghurt-måltid bli mer mettende og gi en del jern, fiber og B-vitaminer.

Pannekaker, vafler, pizza og annet bakverk

Bruk noe sammalt hvete (fin) og havregryn i stedet for fint hvitt hvetemel i pannekaker, vafler, pizzabunn, bakverk og hvite sauser. Dette er en vanesak. Begynn med å bytte ut noe av det siktede hvetemelet med sammalt hvete fin, øk så andelen etter hvert. Grove vafler er kjempegodt, og et fint alternativ til brødmat iblant, såfremt det ikke er for mye sukker i røra.

Grove vafler: Egg, melk, sammalt hvete fin, havregryn, eventuelle grøtrester man måtte ha i kjøleskapet, litt sukker, salt, vaniljesukker og kardemomme. La røra stå en stund. Røra blir bare bedre av en dag eller to i kjøleskap.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050