Hvordan beregnes grovhetsprosent for kostfiber i Brødskala'n?

Hvordan har det seg at et brød med høyere grovhetsprosent kan ha lavere mengde kostfiber enn et brød med lavere grovhetsprosent?

Fire symboler som representerer Brødskala'n

Foto: NHO Mat og Drikke.

Sammalt mel og hele korn og fullkornsprodukter inneholder mer kostfiber, vitaminer og mineraler enn siktet (hvitt) mel. Kostfiber i brødet kan enten komme naturlig fra fullkornsingrediensene eller komme fra tilsatt fiber som er isolert fra cellevegger i planter eller syntetiske former. Fiber som er isolert fra cellevegger eller syntetisk fiber tilsettes brødet for å øke fiberinnholdet og på grunn av bakeegenskaper.

Brødskala’n gir en gradert vurdering av andelen sammalt mel og hele korn i brødet. Det kan hende at brød med høyere andel sammalt mel har mindre fiber enn brød med lavere fullkornsgrad fordi det er tilsatt fiber ut over det som kommer fra melet eller de hele kornene. Forskjellen kan også komme av at man har brukt forskjellige typer mel. For eksempel er fiberinnholdet høyere i rugmel enn i hvetemel.

Norske myndigheter anbefaler befolkningen å øke inntaket av kostfiber gjennom å spise mer grovt brød, grønnsaker, frukt og poteter. Både inntak av fullkornsprodukter og inntak av kostfiber fra fullkornsprodukter viser en sammenheng med gunstige helseeffekter. Det er trolig en kombinasjon av fullkornets ulike innholdsstoffer, og ikke bare innholdet av kostfiber, som gir minsket sykdomsrisiko. Derfor anbefales økt bruk av fullkorn og andre fiberrike matvarer, i stedet for isolerte kostfiber. Generelt så gjelder det at jo grovere brødet er, desto rikere er det på naturlig kostfiber. 

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50