Mer om kornvarer

Det er sammenheng mellom inntak av fullkorn, grove kornprodukter og fiberrike matvarer og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og kreft i tykk- og endetarm. Slike matvarer kan også bidra til å opprettholde vektbalansen.

Fire brødskriver.

Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer

Slik får du i deg nok fullkorn hver dag:

  • fire brødskiver med en stor andel sammalt mel, for eksempel merket ekstra grovt i Brødskala’n eller
  • én tallerken grov kornblanding og to skiver fullkornsbrød eller
  • én tallerken havregrøt og én porsjon fullkornspasta/fullkornsris/korn av hvete eller bygg eller
  • to tallerkener havregrøt

Se Eksempler på dagsporsjoner av brød og korn

Det er hevdet at kornslag som spelt og bygg er sunnere enn andre kornslag. Dette er ikke bekreftet i vitenskapelige studier. Foreløpig er det ikke nok kunnskap til å gi detaljerte anbefalinger om inntaket av ulike kornslag.

 
NæringsstofferFunksjonKilder
KarbohydratGir energi.Brød, mel, poteter, frukt, grønnsaker, sukker og sukrede matvarer.
ProteinGir energi og er byggemateriale.Kjøtt, fisk, kornvarer, melk, ost og egg.
Flerumettet fettGir energi og livsnødvendige fettsyrer.Matoljer, myk margarin, fet fisk og tran.
Mettet fettGir energi.Smør, helmelk, ost og rødt kjøtt.
Vitamin AViktig for øyets funksjon. Nødvendig for vekst og utvikling.Gulrot og andre grønnsaker, margarin og smør, lever og leverpostei.
Vitamin B-gruppenInngår i enzymer som er nødvendige for omsetning av karbohydrat, fett og protein.Grønne grønnsaker, kornvarer, melk, ost, kjøtt, fisk og egg.
FolatReduserer risikoen for nevralrørsdefekter hos fostre.Grønne grønnsaker, sitrusfrukter, kornvarer.
Vitamin CViktig for celler og vev og for opptaket av jern.Frukt, bær, grønnsaker og poteter.
Vitamin DNødvendig for at kroppen skal kunne utnytte kalsium.Sollys, tran, fet fisk, fiskelever, margarin og smør.
Vitamin EViktig for celler og vev.Grønnsaker, kornvarer og matolje.
Vitamin KViktig for blodets evne til å koagulere.Grønnsaker.
KalsiumViktig for skjelettet, tenner, muskler og nervesystem.Melkeprodukter, grønne grønnsaker og nøtter.
JernEn del av de røde blodlegemene som fører oksygen til cellene.Kornvarer, kjøtt og innmat.
KostfiberViktig for fordøyelsen.Brød og kornvarer, grønnsaker, poteter, frukt og bær.
VannViktig for transport av næringsstoffer i kroppen.Drikkevarer. De fleste matvarer inneholder også mye vann.

* Det er regnet med at mel utgjør 60 % av brødets vekt.

Det svenske Livsmedelsverket har opplysninger om innholdet av fullkorn i en del kornprodukter i sin matvaretabell. 

Nøkkelhullet og Brødskala'n

Kornvarer som har Nøkkelhullet, inneholder mer kostfiber og mindre fett, mettet fett, sukker og salt enn produkter av samme type. Les mer om Nøkkelhullet på nokkelhullsmerket.no

Brødskala’n gir en gradert vurdering av andelen sammalt mel og hele korn i brødet.  Les hvordan du skal tolke Brødskala'n Bruk Brødskala’n !

Matvaretabellen

Du kan sjekke næringsinnholdet i kornvarer i Matvaretabellen.

Oppbevaring og hygiene

Brød og korn bør oppbevares i romtemperatur i tett emballasje for å hindre uttørking og mugg.

For å forlenge holdbarheten på brød kan du fryse det i ned mens det er helt ferskt. Skjær det gjerne opp i skiver før innfrysning, så får du raskt og enkelt ferske brødskiver hver dag.

Brød og korn bør oppbevares i emballasje som er laget for å ha direkte kontakt med næringsmidler.

Forbruk av kornvarer

Mange spiser betydelig mindre fullkorn enn det som er anbefalt.

Det er ikke publisert data om inntaket av sammalt mel eller fullkorn i norske kostholdsundersøkelser. Anslag på grunnlag av forbruksundersøkelser i privathusholdninger og den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost tyder på at inntaket av fullkorn er omtrent 50 gram per dag blant voksne. Fullkorn utgjorde 16 prosent av den totale mengden kornprodukter i forbruksundersøkelsene og 25 prosent i Norkost 1997. Det totale inntaket av fullkorn og andelen fullkorn av totalt inntak av kornprodukter er dermed vesentlig lavere enn anbefalt.

Les mer Helsenorge.no - Kornprodukter

Les mer om utviklingen i norsk kosthold Helsedirektoratet: Kostholdsundersøkelser

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050