Nøkkelhullsmerket står sterkt

En ny spørreundersøkelse om Nøkkelhullet viser at 98 prosent kjenner merket - uavhengig av alder, kjønn og landsdel. Nøkkelhullsmerket har blitt godt kjent, og fått en viktig posisjon siden ordningen ble lansert i 2009.

Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet

85 prosent av befolkningen svarer at Nøkkelhullet står for et sunnere valg sammenliknet med andre matvarer i samme kategori. Det grønne merket har en enkel design slik at det er lett å forstå og kjenne igjen.

- Nøkkelhullet er et lite grep i hverdagen som kan gjøre stor forskjell for helsa. Det er positivt at kunnskapen og kjennskapen om hva merket står for er såpass høy, sier seniorrådgiver Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet.

Sunnere alternativer

9 av 10 av er opptatt av å velge sunnere alternativ når de handler. Kvinner (96 prosent) er mer bevisste enn menn (81 prosent).

- Velger du produkter med Nøkkelhullet, kan du være trygg på at det som ligger i handlekurven inneholder mindre og sunnere fett, mindre sukker og salt og mer kostfiber og fullkorn sammenliknet med andre matvarer i samme kategori. Nøkkelhullet gjør det enklere å sette sammen et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd, mener Haga Rimestad.

Nye produkter med Nøkkelhullet

I den samme undersøkelsen svarer 87 prosent at de har kjøpt matvarer med Nøkkelhullet.  I dag er det fire ganger så mange nøkkelhullsmerkede matvarer i dagligvarehandelen som da merkeordningen ble innført. I 2012 var det 1738 produkter med Nøkkelhullet i butikkhyllene, mens det var 409 produkter i 2009. Dette viser tall i en rapport fra The Nielsen Company 2012.

I 2009 ble det solgt nøkkelhullsprodukter for 5,7 milliarder kroner i Norge. I 2011 var omsetningen på 12 milliarder, og i fjor var den oppe i 13,7 milliarder kroner.

– Vi har arbeidet målrettet for å gjøre merkeordningen kjent, samtidig som det har kommet fire ganger så mange nøkkelhullsmerkede produkter i butikkene siden ordningen ble innført, sier Rimestad.

- Det utvikles stadig nye og sunnere produkter. Økningen er størst i kategoriene brød, kjøtt og fisk. Jo flere nøkkelhullsmerkede produkter vi finner i hyllene, jo enklere er det å velge de sunnere alternativene, så dette er gode nyheter, forteller Haga Rimestad.

Revidering av regelverket

Nøkkelhullsordningen er felles for Sverige, Island, Danmark og Norge. Mattilsynet og Helsedirektoratet samarbeider nå med myndighetene i disse landene om revisjon av Nøkkelhullsforskriften. Målet er at revidert forskrift skal tre i kraft i 2014.

- Det er særlig fokus på å stramme inn kravene til saltinnhold i matvarer som omfattes av merkeordningen, og sette krav til saltinnhold i flere matvaregrupper. Å bidra til et lavere saltinntak i befolkningen er viktig for folkehelsen. Andre endringer som nye produktgrupper, justering av produktgrupper og andre kriterier blir også vurdert, forteller seksjonssjef Merethe Steen i Mattilsynet.

Andre funn:

  • Enklere å ta sunne valg: 50 prosent mener at nøkkelhullsmerket gjør det enkelt å ta sunnere valg i butikken. Blant dem under 30 år har merket enda større betydning (63 prosent).
  • Handlevaner: 87 prosent har kjøpt matvarer med Nøkkelhullet.
  • Tillit: 57 prosent har tillit til at nøkkelhullsmerket er sunnere enn tilsvarende matvarer som ikke er merket.
  • Avsender: 56 prosent vet at det er myndighetene som står bak.
  • Sunnere: 74 prosent mener at nøkkelhullsvarene er sunnere enn produktene i samme kategori

Les mer og se tabeller i saken på Nøkkelhullet

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 20 050
En bananklase