Unngå godteriraid på kjøkkenet etter skoletid

Barn er gjerne sultne når de kommer hjem fra skolen. De litt eldre barna er ofte noen timer alene før de voksne kommer hjem fra jobb. Da kan det være smart å ha sunne alternativer lett tilgjengelig.

Gutt som holder eple og gulrot i hendene

 Foto: iStockphoto.com

På den måten blir fristelsen mindre for barna til å ta for seg av det som måtte finnes av kjeks og godterier i kjøkkenskapene.

Barns kosthold bør følge samme hovedprinsipper som voksnes. Det bør bestå av mye grønnsaker, frukt, bær, fullkornprodukter, magre meieriprodukter og fisk, og begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Her er noen tips som kan hjelpe barna å unngå fristelser etter skoletid:

  • Sett gjerne klart ferdigsmurte grove brødskiver eller små porsjoner med salat eller middagsrester i kjøleskapet, godt pakket inn.
  • Ha oppskåret frukt og grønnsaker lett tilgjengelig. Forsøk viser at frukt- og grønnsaksinntaket øker dersom man serverer dem kuttet opp i biter.
  • Oppskåret gulrot, kålrot eller slangagurk holder seg fint i en boks i kjøleskapet. Cherrytomater kan stå fremme på benken.
  • Skal du skjære opp frukt på forhånd, kan du helle over litt juice så holder det seg bedre. Frukten bør spises med skje eller gaffel for å unngå kliss.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellig farger.
  • Ha gjerne yoghurt med lite fett og sukker tilgjengelig, se etter Nøkkelhullet.
  • Ha grove kornblandinger lett tilgjengelig. Bruk gjerne Nøkkelhullet som veiviser til de sunnere frokostblandingene.
  • Ha vann i kjøleskapet. Tilsett gjerne noen agurk- eller jordbærskiver og isbiter.
  • Barn trenger regelmessige måltider. Det bør ikke gå lenger enn 3-4 timer mellom hvert måltid.