Alkohol

Alkohol inneholder såkalte «tomme kalorier», på linje med sukker. Alkoholholdig drikke har både flere kalorier enn annen drikke og inneholder heller ingen verdifulle næringsstoffer.

Tre glass med vin

 Foto: iStockphoto.com

Kroppen prioriterer forbrenningen av alkohol framfor nedbryting av karbohydrater og fett. Det betyr at mens kroppen jobber på spreng med å kvitte seg med alkoholen, settes nedbrytningen av karbohydrater og fett på vent. I tillegg blir reguleringen av blodsukkeret forstyrret, noe diabetikere bør være spesielt oppmerksom på.

Tomme kalorier

Alkohol tilfører ingen næringsstoffer, bare mange kalorier. Samtidig inneholder alkohol flere kalorier per gram enn både karbohydrater og protein. Dette er nesten like mye som fett.

Et lite glass rødvin (1,2 dl) inneholder eksempelvis rundt 80 kcal (kilokalorier), og et glass øl (0,33 liter) inneholder 130 kcal. Til sammenligning inneholder et lite glass friskpresset eplejuice (uten tilsatt sukker) ca. 56 kcal og et glass alkoholfritt øl ca. 79 kcal.

Høy alkoholprosent gir flere kalorier

Det er ikke like mye kalorier i all alkohol. Jo høyere alkoholprosent, dess flere kalorier. Likør og brennevin har størst alkoholprosent og dermed flest kalorier. Alkoholfritt øl har kun halvparten av kaloriene som i vanlig pils, og dermed færre kalorier enn brus.

Kalorier, trening og alkohol

Dersom man trener med mål om vektreduksjon, bør man være klar over at alkohol inneholder mange kalorier. Siden kroppen prioriterer alkoholforbrenning foran nedbrytningen av karbohydrater og fett, vil dette reduserer treningseffekten.

Det er derfor lurt å styre unna øl, vin og drinker etter en effektiv treningsøkt.

Alkohol

  • hemmer fettoksidasjon og fører dermed til redusert fettforbrenning, spesielt etter måltider. Dette resulterer i at fett lagres rundt magen.
  • hemmer nedbrytningen av blodsukker til melkesyre og gir dermed redusert energitilgjengelighet i forbindelse med harde, kortvarige maksimalytelser.
  • kan bidra til redusert energitilgjengelighet på langvarige utholdenhetsøkter

Gode alkoholfrie alternativer – færre kalorier

Det finnes heldigvis mye godt å helle i glasset når du ønsker å drikke alkoholfritt og vil yte måltidet rettferdighet.

Toralf Bølgen er en av Norges ledende vineksperter og har laget en guide til deg som er kresen og matglad, men som ikke ønsker å drikke alkohol til enhver anledning. Les mer om alternativene her:

Andre effekter av alkohol kan du lese om her: Helsenorge.no - Alkohol i kroppen

Kaloriinnholdet i alkohol

Type alkohol/alkoholfri drikke

Kaloriinnhold kcal per 100g vare

Likør, 35 vol-% alkohol309
Brennevin, 40 vol-% alkohol243
Vin, rødvin, 12 vol-% alkohol70
Vin, hvitvin, tørr, 12 vol-% alkohol67
Cider, 4,5 vol % alkohol59
Pils, 4,7 vol % alkohol39
Brus, med sukker40
Ferskpresset eplesaft40
Øl, alkoholfritt18
Brus, kunstig søtet, light, lett0
Vann med kullsyre0