Nyt julematen

Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å kose seg med deilig julemat. Noen enkle små grep kan likevel gjøre julematen litt sunnere.

Ribbe, medisterkaker og julepølse

 Foto: www.matprat.no, fotograf Mari Svenningsen

Det er ingen grunn til at folk skal ha dårlig samvittighet rundt pinnekjøttet eller ribbemåltidet i jula. Velg det du liker best og som passer dine tradisjoner.

Det er som kjent ikke det du spiser mellom jul og nyttår som betyr mest for helsa, men det du spiser mellom nyttår og jul.

Julemattips

På julebuffetene kan du ofte velge mellom en rekke alternativer. Det finnes gjerne rikelig med silderetter, ansjos og kokt, stekt, røkt, gravet og speket fisk av flere slag på bordet. Dessuten er vanligvis magert kjøtt som kokt  og røkt skinke, roastbeef, kalkun og reinsdyrkjøtt tilgjengelig. Ikke sjelden vil du også finne et rikt utvalg av kabareter og salater både av grønnsaker og frukt.

Også blant varme juleretter er det mye å velge i. Kalkun, torsk, lutefisk, kveite og skinkestek er fine alternativer sammen med grønnsaker og poteter.Grønnsaker og eventuelt belgfrukter som bønner og linser kan være både tilbehør og selvstendige retter.

Det er lett å spise for mye i julen, så det kan være lurt å forsyne seg med mindre porsjoner tygge maten grundig og ta seg god tid til måltidet.

Fargerik frukt og grønt, hele og oppskårne varianter, er naturlig følge til julematen, som dessert eller enkle mellommåltider.

Frukt og nøtter

Frisk frukt, nøtter og tørket frukt som aprikos, fiken og dadler kan være et utmerket alternativ til konfekt og kaker. Appelsiner, mandariner, klementiner og blanke røde juleepler er gode kilder til vitamin C og kostfiber og energiinnholdet er lavt. Nøtter og mandler med mer er energitette, men inneholder mye av det sunne, umettede fettet.  

Et godt tips er å bevege seg også i romjula. En tur gir frisk luft, dagslys og økt velvære – og så smaker maten bedre.