Feil i matmerkingen rettes opp

Mattilsynet sjekket i 2013 om de mest vanlige frokostproduktene var villedende merket, og fant merkefeil på halvparten av produktene. Et halvt år senere har 10 av 94 produkter fortsatt merkefeil som må rettes opp.

Kvinne som sammenligner merkingen på frokostblandinger

 Foto: Wenche Hoel-Knai

Bakgrunn:

  • Mattilsynet undersøkte våren 2013 nær 200 «frokostprodukter» i en egen tilsynskampanje for villedende merking av mat.
  • Halvparten av produktene Mattilsynet undersøkte var villedende merket
  • Mattilsynet mente resultatene tegnet bilde av en ukultur i bransjen
  • Kampanjen vurderte varebetegnelse og illustrasjoner opp mot ingredienslisten
  • Et drøyt halvår etter er det fortsatt feil i merkingen på 10 produkter
  • 12 produkter er tatt ut av sortimentet72 produkter har fått riktig merking

Noen av produsentene har fått lenger tid til å endre merkingen. Det gjelder tre fruktdrikker fra Alive AS i Tønsberg og fem brød fra Kløverbakeriet i Trondheim. En juice fra Rauch i Bergen og en kake fra Delicato bakverk i Oslo, er fremdeles til behandling i Mattilsynet. Tre produsenter klaget på vedtakene som ble fattet i kampanjen, men fikk ikke medhold.

Opplever at produsentene tar merkingen mer på alvor

Noen av produktene Mattilsynet fant merkefeil på, er nå enten tatt ut av produksjon eller produsenten har valgt å endre sammensetningen. De fleste merkefeilene er rettet opp.

- Vi er fornøyd med at produsentene tar dette på alvor slik at forbrukerne får god informasjon om produktene de legger i handlekurven. Vi følger opp de produsentene som fortsatt har feil i merkingen, sier Atle Wold, seksjonssjef i Mattilsynet.

For kjøtt- og fiskepålegg er alle produktene som ble sjekket i vårkampanjen nå riktig merket. Alle brødene som var med i kampanjen har fått grovhetsprosent ved siden av Brødskala’n. Fem av brødene har fortsatt feil i merkingen, og følges opp videre.

-Vi har gitt noen av produsentene litt lenger tid til å rette opp feilene. Vi forstår at det kan ta tid å utarbeide og ta i bruk ny emballasje, men vi forventer at alt blir rettet i løpet av kort tid, sier Wold.

Ny kampanje og nytt regelverk i 2014

Fjorårets kampanje vurderte nær 200 velkjente frokostprodukter på norske frokostbord. I år blir det ny merkekampanje som setter enda mer av «hverdagsmaten» under lupen, vanlige matvarer som vi putter i handlekurven på en gjennomsnittlig tirsdag.

-I fjorårets kampanje fant vi feil på halvparten av produktene vi sjekket. Det er for mange. Vi vil til bunns i dette slik at forbrukerne kan være helt trygge på at merkingen er riktig på alt de kjøper. Derfor går vi systematisk til verks med ny kampanje i år. Målet er også at produsentene selv skal bli mer bevisste, og ikke utfordre tilliten hos forbrukerne, sier Wold.

Fra desember 2014 blir det nye regler for merking av mat i Norge. Det nye regelverket for "matinformasjon" skal gjøre det enklere for forbrukerne å lese og forstå hva maten inneholder. En del produsenter har allerede tatt i bruk det nye regelverket. I årets merkekampanje vil Mattilsynet velge kontrollpunkter som fortsatt vil gjelde i det nye regelverket.

Les mer:
Tilsynskampanje 2013: Halve frokosten din er feilmerket
Mattilsynet.no - Slik blir den nye matmerkingen