Tilbaketrekking:

Kjøttdeig, karbonadedeig, biffer og fileter kalles tilbake etter utbrudd av salmonella

NorgesGruppen tilbakekaller enkelte holdbarheter av kjøttdeig, karbonadedeig, biffer og fileter, i forbindelse med et utbrudd av salmonella. Alle produktene er utgått på dato, men forbrukere kan likevel ha disse i fryseren

  • Meny og Spar mager kjøttdeig
  • Folkets, Meny og Spar ytrefilet
  • Meny, Folkets og Spar mørbrad
  • Meny og Spar entrecôte
  • Folkets ytrefilet i biter, Meny indrefilet og Spar indrefilet og pepperbiff
  • Folkets langtidsmørnet storfe

Tilbakekallingen gjelder følgende produkter og holdbarhetsdatoer:

  • Meny mager kjøttdeig: holdbarhetsdato 9.2.2021
  • Spar mager kjøttdeig: holdbarhetsdato 9.2.2021
  • Meny kjøttdeig: holdbarhetsdato 8.2.2021
  • Spar kjøttdeig og karbonadedeig: holdbarhetsdato 8.2.2021
  • Folkets kjøttdeig og karbonadedeig: holdbarhetsdato 8.2.2021
  • Meny Storfe entrecote, mørbrad, indrefilet, mørbradfilet: Holdbarhetsdato 7.3.2021
  • Spar Storfe entrecote, mørbrad skivet, indrefilet og pepperbiff: holdbarhetsdato 7.3.2021
  • Folkets storfe entrecote, mørbrad, ytrefilet, indrefilet og pepperbiff: holdbarhetsdato 7.3.2021
  • Folkets storfe ytrefilet bit: holdbarhetsdato 6.3.2021
  • Tilbakekallingen gjelder kun produkter med holdbarhetsdato som beskrevet over.
  • Virksomheten som kaller tilbake varene: NorgesGruppen
  • Produsent: Norfersk AS

Dette er en utvidelse av tilbakekallingen av storfeprodukter som allerede er kalt tilbake grunnet funn av salmonella. Les mer om de andre produktene her: Utbrudd av salmonellasmitte

Produktene er solgt i Meny, Kiwi, Spar og Joker.

Alle berørte produkter er utgått på dato og finnes ikke lenger i butikk, men forbrukere kan likevel ha disse hjemme i fryseren.

Forbrukere som kan ha produkter liggende hjemme bes om å kaste produktet eller returnere det til butikken det er kjøpt i for refusjon.

NorgesGruppen vil i samråd med Mattilsynet og FHI følge opp berørte kunder som har vært syke og ønsker kontakt med oss.

Forbrukere som er engstelige for om de kan ha blitt smittet etter å ha spist noen av de berørte produktene bes kontakte lege for råd og oppfølging.

God kjøkkenhygiene og riktig varmebehandling vil gjøre at man unngår å bli syk av å ha spist de aktuelle produktene.

Spørsmål?

Ring forbrukerkontakt hos Norfersk på 955 18 301 eller Forbrukerservice hos UNIL på 24 11 35 55.