• Hode på en laks.

    Forskning på sjømat og helse>

    Forskning på sjømat og helse er viktig for at matmyndighetene skal kunne gi balanserte og konkrete kostholdsråd til ulike befolkningsgrupper.

  • Grillet laks med couscous

    Sjømat mer enn omega-3>

    Det er ikke slik at vi kan rangere sild som sunnest, laks som nest sunnest og torsk som minst sunn. All sjømat inneholder nemlig så mye mer enn omega-3

  • Rå laks og to stykker hvit fisk på en fjøl. En skål med makrell i tomat og en boks med sardiner.

    Fisk og skalldyr>

    Fisk har et høyt innhold av mange nødvendige næringsstoffer. Fisk er en god kilde for protein, selen og jod. Fet fisk og tran er de viktigste kildene for omega-3-fettsyrer og vitamin D.

  • Torsk med pseto og grønnaker

    Mager fisk + melk = god jodstatus>

    Sjømaten er den matvaregruppen som inneholder mest jod i det norske kostholdet. Mengden jod i mager fisk som torsk, sei og hyse er omtrent dobbelt så høy som i fet fisk.

  • Fisk med rotgrønnsaker

    Sjømat skubber pølsene bort>

    Næringsstoffene i sjømat er viktig for å ha et balansert kosthold. Spiser du sjømat til middag, velger du samtidig vekk andre middager som kan inneholde mer mettet fett og sukker.