Ned i vekt

Vil du ned i vekt, må du bruke mer energi enn du får i deg via maten. Det er det viktigste prinsippet for deg som ønsker å gå ned i vekt.

Salat med laks

 Foto: iStockphoto

Å kutte ned på usunne matvarer og søte drikker og være mer fysisk aktiv er en god måte å gjøre dette på. En vektreduksjon på 5-10 % gir betydelig helsegevinst. Personer med KMI > 35 kan trenge større vektreduksjon for å oppnå helseeffekt. Her er noen råd til deg som ønsker å spise sunnere for å oppnå trivselsvekten:

  • Gjør deg godt kjent med matvanene dine. En matdagbok kan hjelpe deg med å bli litt mer bevisst på kostholdet ditt.
  • La grove kornprodukter og særlig fullkornsprodukter, grønnsaker, bær og frukt, magre meieriprodukter og fisk få en stor plass i kostholdet ditt.
  • Forsøk å spise regelmessige måltider, og spis heller flere små måltider enn få store.
  • Drikk gjerne et glass vann før hvert måltid.
  • Legg handleturen til etter at du har spist, og skriv på forhånd ned hva du trenger.
  • Fysisk aktivitet gjør det lettere å holde vekten stabil etter et ønsket vekttap. Les mer om vektreduksjon og fysisk aktivitet.
  • Legg vekt på å finne fram til mat- og aktivitetsvaner som du kan leve godt med etter at du har oppnådd ønsket vekt.

Behøver ikke sulte

Du må ikke nødvendigvis spise lite selv om du ønsker å gå ned i vekt. Dersom du spiser mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og fisk, kan du fortsatt spise ganske mye mat, fordi denne maten har stort volum og gir relativt lite kalorier. Særlig grønnsaker gir lite kalorier, og de fleste grønnsaker kan man derfor spise så mye man ønsker av og likevel gå ned i vekt.

Fysisk aktivitet er med på å bedre reguleringen av sult- og metthetsfølelse.

Slankedietter

For vekttap er det det totale energiinntaket (fra kosten) i forhold til forbruket (ved hvile og aktivitet) som har noe å si. Hvor mye eller lite karbohydrater, protein og fett som er i kosten, har mindre betydning.

Hvis man ønsker å gå ned i vekt, bør man kutte ned på sukker og siktet hvetemel og matvarer som inneholder mye av dette, som brus, godteri, kaker og fine bakervarer. Et slikt karbohydrat-redusert kosthold er helt i tråd med kostrådene fra Helsedirektoratet. Man bør imidlertid ikke kutte ut viktige matvaregrupper som frukt og bær og fullkornsprodukter fra kosten. Da kan man risikere å få for lite av fiber og viktige næringsstoffer som kroppen trenger.

Unngå ekstreme lavkarbo-dietter med et høyt innhold av mettet fett i form av fete meieriprodukter som smør og fløte og fete kjøttprodukter som bacon og pølser. Mye mettet fett i kosten øker risiko for sykdom.

Det finnes en lang rekke ulike dietter som lover raske vekttap uten sult. Felles for disse er at de er basert på et ensidig kosthold,

Det er helt vanlig at vekten svinger litt, men store svingninger bør man unngå hvis man kan. På lengre sikt vil slik jo-jo-slanking bidra til økt overvekt eller fedme, helt motsatt av det som var målet

Hovedanbefalingen til folk som skal ned i vekt er å følge kostrådene, men å spise redusert mengde av fet, energitett og søt mat. Gå til kostråene.