Hvor mye antioksidanter anbefales per dag?

Ti blåbær.

Blåbær inneholder mye antioksidanter. Foto: iStockphoto

Helsedirektoratet har ingen konkrete anbefalinger for hvor stort inntaket av antioksidanter bør være. Men vi anbefaler at man spiser rikelig av grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og andre matvarer som inneholder mye av mange ulike typer antioksidanter.

Alle kroppens celler, organer og vevsvæsker må beskyttes mot skadelig oksidasjon. Antioksidanter beskytter kroppen mot stoffer som angriper eller oksiderer kroppens celler, organer og vevsvæsker.

Frukt, grønnsaker og andre vegetabilske matvarer inneholder flere tusen ulike typer antioksidanter (polyfenoler, flavonoider, karotenoider, sulfider, lignaner etc.). Det er gode vitenskapelig holdepunkter for at inntak av frukt, grønnsaker og fullkorn reduserer risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes. Det er god grunn til å tro at antioksidanter kan påvirke utviklingen av disse sykdommene.

Forskningen har imidlertid ikke avklart hvilke stoffer og hvilke mekanismer som forklarer den gunstige helseeffekten av frukt og grønnsaker. Vi har følgelig heller ikke nok kunnskap til å gi detaljerte anbefalinger om inntak av ulike plantestoffer eller enkelte planteslag. Vi bør derfor spise mye og variert av ulike typer grønnsaker, belgfrukter, frukter, bær, nøtter, urter og grove kornprodukter.

Det er meget store forskjeller (over tusen ganger) i konsentrasjon av antioksidanter mellom ulike planter. En rekke krydderplanter har mye høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker. Bær har ofte en høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker.