Matvaregrupper

Vannflaske og vannglass

Drikke

Velg vann som tørstedrikk. Når du skal velge drikke, er det rimelig å legge vekt på drikkenes innhold av energi, næringsstoffer og eventuelle helsemessige effekter.

Egg

Egg

Norske myndigheter gir ikke noe konkret råd om hvor mange egg man kan eller bør spise i uken. Egg er rike på protein, vitamin A, D og E, folat og jern.

Abbor

Fisk og skalldyr

Fisk har et høyt innhold av mange nødvendige næringsstoffer. Spis derfor fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg. Fisk er en god kilde for protein, selen og jod. Fet fisk og tran er de viktigste kildene for omega-3-fettsyrer og vitamin D.

Svinekoteletter

Fjørfe og kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til protein, A og B vitaminer og mineralstoffene sink, selen og jern. Men kjøtt er også en betydelig kilde til mettet fett og salt.

Grønnsaker, frukt og bær

Grønnsaker, frukt og bær er viktige kilder til vitamin C og E, folat og fiber. Du bør spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

Brød skåret i skiver.

Kornvarer

Du bør spise minst fire porsjoner grove kornprodukter hver dag. Velg kornprodukter med høyt innhold av fullkorn og fiber, og lav innhold av fett, salt og sukker.

Smør på en tallerken.

Margarin, smør, matolje o.l.

Matoljer og myk og flytende margarin har et høyt energiinnhold, men bidrar også med flerumettede fettsyrer og fettløselige vitaminer og bør derfor inngå i kostholdet.

Ost

Melk og melkeprodukter

Melk og ost er de viktigste kildene til kalsium og vitamin B2 i kosten vår, og de er også viktige proteinkilder. Magre melkeprodukter bør være en del av det daglige kostholdet.

Flere typer saftis.

Sukker og søte produkter

Her kommer ingressen

Cashewnøtter

Diverse retter, produkter og ingredienser

En del matvarer er vanskelig plassere i matvaregruppene. Derfor er denne samlegruppen laget. I denne finner du blant annet snacks, nøtter, iskrem og noen desserter.

En bananklase
iStockphoto