Drikke

Kort om drikke

Velg vann som tørstedrikk. Når du skal velge drikke, kan det være lurt å vurdere drikkenes innhold av energi, næringsstoffer og eventuelle helsemessige effekter.

Vann anbefales som tørstedrikk for å dekke en stor del av væskebehovet. Dette gjelder både vann fra springen og vann på flaske. Vann er nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner. Behovet for vann varierer mye mellom personer og fra dag til dag, bla avhengig av aktivitetsnivå og klimatiske forhold. Væskeinntaket styres normalt hos friske gjennom tørsthetsfølelsen.

Vann, kaffe og te inneholder lite eller ingen energi. Magre melketyper inneholder noe energi og betydelige mengder av næringsstoffer som kalsium, jod, riboflavin (vitamin B2) og protein. Skummet melk og ekstra lettmelk kan med fordel inngå som drikke i et helhetlig kosthold for å sikre et tilstrekkelig inntak av blant annet kalsium og jod.

Sjekk næringsinnhold i ulike typer drikke i Matvaretabellen

Vannflaske og vannglass

Drikkevann

Foto: iStockphoto

Mer om drikke

Velg vann som tørstedrikk

Når du skal velge drikke, er det lurt å vurdere drikkenes innhold av energi og næringsstoffer.Vann anbefales som tørstedrikk for å dekke en stor del av væskebehovet. Dette gjelder både vann fra springen og (nøytralt) vann på flaske

Drikke med tilsatt sukker, som brus og saft, bør begrenses.

Drikke med tilsatt sukker øker risikoen for overvekt og fedme. For de fleste vil det være gunstig å erstatte sukkerholdig drikke med kunstig søtet drikke, men et høyt inntak av kunstig søtet drikke frarådes.

Både drikke med tilsatt sukker og kunstig søtet drikke er som regel sure, og kan gi syreskader på tannemaljen. Det er også en fare for at søte drikker kan erstatte melk som drikke i kostholdet

Sure drikker (med lav pH), som for eksempel juice, nektar og brus og saft med sukker eller kunstige søtningsstoffer, bør begrenses utenom måltider. Vann er den beste tørstedrikken.

Ett glass juice om dagen kan inngå som én av de anbefalte fem porsjonene grønnsaker, frukt og bær og grønnsaker, men et høyt inntak av juice bør unngås. Fruktjuicer inneholder de fleste av næringsstoffene som finnes i frukten de er laget av. De har imidlertid et ganske høyt energiinnhold, er sure og kan innholde langt mindre kostfiber og antioksidanter enn hele frukten. Hel frukt gir som regel også en større metthetsfølelse enn juice. Av hensyn til energibalanse og risiko for overvekt, er det derfor en fordel å velge hel frukt foran juice. Grønnsaksjuicer har som regel et lavere energiinnhold enn fruktjuicer, men de kan inneholde betydelige mengder salt.

Vann, kaffe og te inneholder i seg selv lite eller ingen energi. Magre melketyper inneholder noe energi og betydelige mengder av næringsstoffer som kalsium, jod, riboflavin (vitamin B2) og protein. Skummet melk og lettmelk med 0,7 % fett eller mindre kan med fordel inngå som drikke i et helhetlig kosthold for å sikre et tilstrekkelig inntak av blant annet kalsium og jod.

Hvor mye drikker vi?

Nordmenn drikker rundt 61 liter sukkerholdig brus hver i året, regnet ut fra omsetningstall. Det betyr cirka 6 kilo sukker per person i løpet av ett år. Engrosforbruket av melk har gått ned de siste tiårene med unntak av enkelte år og er i 2011 anslått til 100 kg per innbygger. Forbruket av lettmelk og skummetmelk er høyere enn forbruket av helmelk.

 

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
En kaffekopp
iStockphoto