Grønnsaker, frukt og bær

Mer om Grønnsaker, frukt og bær

Kort om grønnsaker, frukt og bær

Du bør spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Grønnsaker, frukt og bær er viktige kilder til vitamin C og E, folat og fiber.

De fem porsjonene bør til sammen bidra med minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær om dagen. Halvparten av inntaket bør være grønnsaker.

En porsjon tilsvarer 100 gram og kan for eksempel være en liten bolle salat, en gulrot eller en middels stor frukt.

Sjekk næringsinnholdet i poteter, frukt, grønnsaker og bær i Matvaretabellen

Foto: iStockphoto

Mer om grønnsaker, frukt og bær

Frukt og grønnsaker

Foto: iStockphoto.com

  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellig farger. Bruk gjerne tomater, løk, purre og hvitløk.
  • Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær.
  • Spis gjerne en liten neve usaltede nøtter om dagen i tillegg til grønnsaker, frukt og bær.
  • Poteter er en viktig basismatvare, men er ikke inkludert i fem om dagen. Poteter har høyere innhold av kostfiber og flere vitaminer og mineralstoffer enn vanlig ris og pasta. Velg fortrinnsvis kokte eller bakte poter.
  • Belgvekster, frø, krydder og urter er ikke inkludert i de anbefalte 5 porsjoner med grønnsaker, frukt og bær. Disse matvarene har imidlertid ofte et høyt innhold av næringsstoffer og kan gjerne inngå i et variert kosthold.
  • Grønnsaker i gryteretter, supper, sauser, pizza eller frukt og bær i desserter teller også med. Gryteretter og supper kan være en god måte å øke inntaket av grønnsaker på.

Les mer i artikkelen Slik spiser du fem om dagen

Frukt og grønt reduserer risiko for sykdom

Det er en sammenheng mellom inntaket av grønnsaker, frukt og bær og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og flere vanlige kreftformer.

Det er ingen entydig dokumentasjon for mengden grønnsaker, frukt og bær som gir en optimal helsegevinst. Ut fra en helhetlig vurdering anbefales det at alle bør spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter, men det er uklart hva som er det optimale inntaket.

Det er også uklart hva som er det optimale forholdet mellom frukt, bær og grønnsaker. Ut fra en helhetlig vurdering anbefales det at omkring halvparten skal være grønnsaker, og omkring halvparten frukt og bær, men dette er ikke godt dokumentert. I anbefalingene om nøtter inngår både mandler og peanøtter (ikke saltede).

Ett glass fruktjuice eller grønnsakjuice kan inngå som en del av anbefalingen om minst fem porsjoner grønnsaker og frukt om dagen. Fruktjuicer bidrar med de fleste av næringsstoffene som finnes i frukten de er laget av. De har imidlertid et relativt høyt energiinnhold, er sure og kan innholde mindre kostfiber og vitaminer enn hele frukten. Hel frukt kan gi en større metthetsfølelse enn juice. Av hensyn til energibalanse og risiko for overvekt er det en fordel å velge hel frukt  fremfor juice.

Nøkkelhullet

Alle poteter, grønnsaker, frukt og bær kan merkes med .

Oppbevaring og hygiene

Frukt og grønt, spesielt det som importeres fra utlandet, kan inneholde bakterier og virus som gir oppkast og diaré. Du bør derfor alltid skylle frukt, grønnsaker, salat, spirer og krydderurter før du spiser det. Les mer om Oppbevaring av frukt og grønnsaker

Matvaretabellen

Du kan sjekke næringsinnholdet i poteter, grønnsaker, frukt og bær i Matvaretabellen.no

Forbruk av grønnsaker, frukt og bær

På bakgrunn av ulike typer statistikker er gjennomsnittlig totalt inntak av grønnsaker, frukt og bær blant voksne anslått til ca. 350 gram per dag. Grønnsaker anslås å utgjøre omtrent 40 prosent og frukt og bær omtrent 60 prosent av det samlede inntaket.

Det er store individuelle forskjeller i inntak. Andelen som spiser grønnsaker eller frukt og bær minst en gang om dagen er høyere blant kvinner enn menn. De i yngre aldersgruppene og personer med kortere utdanning spiser sjeldnere grønnsaker, frukt og bær enn eldre og de med lang utdanning.

I den nasjonale kostholdsundersøkelsen blant voksne Norkost 2010-11 var det gjennomsnittlige inntaket av grønnsaker, frukt og bær 360 gram per dag blant menn og 390 gram per dag blant kvinner. Drøyt 20 prosent av de voksne spiste anbefalt mengde av disse varene.

Forbruket av grønnsaker, frukt og bær har økt betydelig over lang tid. I perioden 1999 til 2011 økte forbruket av grønnsaker fra 61 til 74 kilo per person og forbruket av frukt og bær fra 69 til 87 kilo per person.

Les mer Helsenorge.no - Grønnsaker frukt og bær

Les mer om utviklingen i norsk kosthold Helsedirektoratet: Kostholdsundersøkelser

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
En bananklase
iStockphoto