Potet mer næringsrik enn ris og pasta

Poteter inneholder mindre energi per vektenhet og mer av flere vitaminer og mineralstoffer per kalori sammenlignet med ris og pasta.

Tabell grafikk

Andel av anbefalt inntak av utvalgte næringsstoffer fra tre kokte poteter, én porsjon kokt ris og en liten porsjon kokt spagetti. Alle porsjonene gir samme ernergimengde (160 kcal). Kilde: Norsk tidsskrift for ernæring nr 4/2004.

Det er ikke likegyldig om du velger poteter, ris eller pasta som tilbehør til fisken eller kjøttet. Tallene i figuren nedenfor viser at et daglig måltid der poteter inngår, kan være en viktig kilde til flere vitaminer og mineralstoffer. Sammenlignet med vanlig ris og pasta er poteter en bedre kilde til vitamin C, jern, kalium og magnesium.

Poteter inneholder også mindre energi. Tre kokte poteter inneholder om lag 160 kcal (680 kJ). For samme energimengde som i tre poteter får man en porsjon kokt ris  eller drøyt en halv porsjon kokt spagetti.

Naturris, fullkornspasta og kokt fullkorn av bygg og hvete inneholder betydelig mer av en rekke næringsstoffer enn vanlig pasta og ris.

Prosent av anbefaltTre kokte poteter (200 g)Risk kokt (130 g)Pasta kokt (105 g)Naturris kokt (160 g)Pasta > 50 % fullkorn (100 g)
Fiber10,73,75,74,212,3
Vitamin C34,70000
Folat14,71,81,14,32,7
Vitamin B110,82,34,6106,2
Jern15,65,64,46,711,1
Kalium30,31,12,63,61,9
Magnesium21,66,76,715,213
Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
En bananklase