Er hvete mindre sunt enn andre kornslag?

Hvete, rug, bygg, havre, hirse, ris og mais er alle korn. Hvete er en viktig del av basiskosten i Europa, mens ris er det i Asia. Det er forskjeller i næringsinnhold og egenskaper mellom kornslagene. For eksempel er innholdet av kostfiber betydelig høyere i rug, hvete, havre og bygg enn i naturris og hirse. Rug inneholder mer kostfiber enn hvete. Havre har et høyere innhold av umettet fett enn rug og hvete. Vi har imidlertid ingen holdepunkter for å si at hvete er mindre sunt enn de andre kornslagene.

Våre vanlige kornslag er alle næringsrike matvarer som med fordel kan spises av folk flest. Brød og andre kornvarer som mel, gryn og pasta er en viktig del av norsk kosthold. De bidrar med en fjerdepart av energien, nesten halvparten av kostfibrene og en tredjepart av henholdsvis jern og vitamin B1 i kosten. De fleste typer korn, brød og mange kornprodukter har et høyt innhold av stivelse og et lavt innhold av fett og sukker. Når man skal minske kostens innhold av fett og sukker kan man med fordel erstatte fete og søte matvarer som f.eks. kaker, godteri, snacks og fete kjøttvarer med grove kornvarer.

Grovt brød og grove kornprodukter er helsemessig bedre enn fine typer. Det er vitenskapelige holdepunkter for at inntak av grovt brød og grove kornprodukter kan minske risikoen for hjertesykdom og diabetes, og bidra til å opprettholde vektbalansen. Grove kornprodukter, som grovt brød, sammalt mel og havregryn, har et betydelig høyere innhold av kostfiber og andre viktige næringsstoffer enn raffinerte kornprodukter som hvitt brød og siktet mel.

Hvetemel og rugmel er de kornsortene som er mest brukt til brødbaking. De finnes begge som siktet mel (hvitt mel) og sammalt mel (grovt mel). Innholdet av kostfiber i siktet og sammalt rugmel er henholdsvis 8,6 og 14,8 g/100 g mel. Kostfiberinnholdet i siktet og sammalt hvetemel er henholdsvis 3,6 og 12 g/100 g mel. Til sammenligning inneholder polert ris og upolert naturris henholdsvis 0,7 og 4,2 g kostfiber per 100 g.

De som ikke tåler gluten må unngå hvete. Glutenintoleranse eller cøliaki er en tarmsykdom som innebærer at man ikke tåler protein fra hvete, rug, bygg og spelt. Havreprodukter kan også inneholde gluten. Når gluten kommer ned i tarmen, fører dette til en skadelig immunreaksjon i slimhinnen hos en cøliaker og tarmtottene skades.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50