Margarin, smør, matolje o.l.

Mer om Margarin, smør, matolje o.l.

Kort om margarin, smør, matolje o.l.

Matoljer og myk og flytende margarin har et høyt energiinnhold, men bidrar også med flerumettede fettsyrer og fettløselige vitaminer og bør derfor inngå i kostholdet. Margarin er tilsatt vitamin A og D. Meierismør og noen typer olje er tilsatt vitamin D.

Du bør velge matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør. Disse har et lavt innhold av mettede fettsyrer og et høyt innhold av umettede fettsyrer. Eksmpler på slike oljer er raps-, solsikke-, oliven- og soyaolje.

Begrens bruken av meierismør og smørblandet margarin fordi de har et høyt innhold av mettede fettsyrer og et lavt innhold av flerumettede fettsyrer. Meierismør og animalsk fett inneholder dessuten transfettsyrer og kolesterol.

Sjekk næringsinnhold i margarin, smør, matolje o.l. i Matvaretabellen

Smør på en tallerken.

Foto: iStockphoto

Mer om margarin, smør, matolje o.l.

Hva man velger å bruke av matoljer og myk og flytende margarin , vil i stor grad påvirke fettsyresammensetningen i det samlede kostholdet. Matoljer og myk og flytende margarin er også viktig for å sikre et tilstrekkelig inntak av essensielle flerumettede fettsyrer som linolsyre og linolensyre. Utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer i kosten reduserer risiko for koronar hjertesykdom.

Margarin, matolje og andre oljeholdige produkter som majones og majonessalater bidrar med omtrent 60 % av de flerumettede fettsyrene og knapt 30 % av de mettede fettsyrerene i gjennomsnittskostholdet.

Nøkkelhullet

Sammenliknet med andre matvarer av samme type, oppfyller produkter med Nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene; mindre og sunnere fett, mindre sukker, mindre salt, mer kostfiber og fullkorn. Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede oljer og margariner.

Les mer om Nøkkelhullet

Oppbevaring og hygiene

Det er viktig at du oppbevarer og håndterer mat og drikke riktig for å unngå at det blir bedervet, eller at smak og kvalitet blir forringet. Margarin og smør skal oppbevares kjølig.  Sjekk holdbarhetsdatoen og informasjon om egnet oppbevaring på emballasjen.

Matvaretabellen

Du kan sjekke næringsinnholdet i melk og melkeprodukter i Matvaretabellen

Hvor mye spiser vi?

Forbruket av margarin har minsket fra 24 til 9 kg per innbygger siste 50 år, mens andelen lettmargarin av totalt margarinforbruk har økt fra ca 3 til 30 prosnet siden 1975. Meierismørforbruket er redusert fra ca 5 til 3 kg siste 30 år. Forbruket av matolje og matvarer som inneholder olje som dressing og majonessalater har økt betydelig siste 30 år. Siden 1999 er forbruket av matolje doblet mens forbruket av majones, salatdressing og lignende matvarer har holdt seg stabilt.

Les mer Helsenorge.no - Matolje og margarin

Les mer om utviklingen i norsk kosthold Helsedirektoratet: Kostholdsundersøkelser

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050
iStockphoto