Ammende

Mer om Ammende

Kort om ammende

Morsmelk er det aller beste babyen din kan få, men visste du at næringsinnholdet i melken din påvirkes av hva du spiser?

Det økte energibehovet du får mens du ammer bør dekkes av næringsrik kost, og du bør unngå å slanke deg mens du ammer.

Enkelte matvarer bør du unngå i ammeperioden fordi matvarene kan inneholde stoffer som er uheldig for barnet. Du finner mer informasjon om dette under fanen "advarsler".

Du kan lese mer om amming i brosjyren "Hvordan ammer du ditt barn" fra Helsedirektoratet.

Hvordan du ammer ditt barn (Helsedirektoratet)  

Kvinne som ammer.

Foto: iStockphoto

Mer om ammende

Baby som blir ammet.

Foto: iStockphoto

Du trenger litt mer mat

Når du ammer, har du behov for å spise litt mer mat for å tilføre de næringsstoffene som skilles ut i morsmelken. For eksempel vil to skiver brød med pålegg og to glass skummet melk ekstra hver dag gi nok energi til melkeproduksjonen.

Riktig kosthold i ammeperioden

Nøkkelrådene for et sunt kosthold gjelder også for gravide. Se etter nøkkelhullsmerket i butikken når du handler.

Et fullverdig og balansert kosthold får du ved å spise:

  • grovt brød og grove kornblandinger
  • rikelig med frukt og grønnsaker, inkludert fruktjuice
  • melk, ost og yoghurt (helst magre varianter)
  • egg
  • magert kjøtt (både rødt og hvitt kjøtt er bra)
  • fisk (både fet fisk som makrell, sild og laks og mager fisk som torsk og sei)
  • rikelig med vann og gjerne usøtet fruktjuice og fruktte (den væskemengden som morsmelken utgjør må erstattes av ekstra væskeinntak)
  • tilskudd av vitamin D i form av tran (5 ml) eller et annet vitamin D-tilskudd

Nok drikke

Tørsten vil være en god rettesnor for hvor mye du skal drikke. Det beste er å variere mellom flere typer drikker. Gode drikker er vann, magre melketyper og juice.

Tran

Tilskudd av tran eller regelmessig inntak av fet fisk vil øke mengde av de viktige omega-3-fettsyrene.

Frukt og grønt

Minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig, til sammen ”fem om dagen”, er et godt råd også for ammende. En porsjon frukt/grønt tilsvarer mellom 100 og 150 gram.

Les mer om hvordan du får i deg nok frukt og grønt Slik spiser du fem om dagen

Tørket frukt, nøtter og mandler kan brukes som "sunt snacks".

Grovt brød og magert kjøtt

Grovt brød og magert kjøtt er viktige kilder til blant annet jern og sink. Amming tærer på kroppens jernreserver, og det er derfor viktig å få nok jern i kosten.

Les mer om hvordan du velger riktig brød Bruk Brødskala’n!

Forebygging av allergi hos barnet

Det anbefales å gi barnet morsmelk som eneste næring i de første seks månedene. Ammingen bør fortsette hele det første leveåret.

Generelt er det ingen grunn til at ammende skal følge spesielle kostråd for å forebygge allergi hos barnet. I spesielle tilfeller, når barnet har høy risiko for å utvikle allergi, kan det være hensiktsmessig at mor unngår enkelte matvarer i ammeperioden. Råd om dette kan fås av fastlege eller helsesøster. Det må også gis kostveiledning slik at ikke mors kost blir ensidig og ufullstendig.

Hva bør ammende være forsiktig med?

Kaffe, te og cola

Opptaket av jern hemmes av kaffe og svart te. Drikk derfor dette mellom måltidene, eller erstatt det med fruktte eller en C-vitamindrikk.

Et høyt inntak av koffein fra kaffe, te, cola eller andre koffeinholdige drikker i ammeperioden kan gjøre barnet irritabelt og gi det søvnforstyrrelser hos barnet. Inntaket av koffeinholdige drikker bør derfor begrenses. 

Et høy inntak av ammete kan være uheldig for banet, så ikke drikk mer enn 1-2 kopper om dagen.

Les også Gravide, ammende, barn og ungdom bør være forsiktig med energidrikker

Søtt og fett

Matvarer som inneholder mye sukker og fett (for eksempel sjokolade, is, brus, kaker, snacks) gir lite næringsstoffer. Slike matvarer bør derfor ikke utgjøre en stor del av kostholdet. Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet.

Tørket frukt, nøtter og mandler kan brukes som "sunt snacks".

Alkohol, tobakk, narkotika og enkelte medisiner

Dessverre har ikke kroppen evne til å "sile" ut stoffer som kan være uheldig for barnet. Både nikotin, alkohol, narkotiske stoffer og flere medisiner går over i morsmelken.

Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer den man finner i morens blod. Vi vet ikke sikkert hvor grensen går for skadelig påvirkning av barnet. Du bør derfor være forsiktig med alkohol når du ammer. Hvis du drikker alkohol, kan du amme før du drikker. Ved å vente en tid før neste amming, vil mengden alkohol i blodet, og derved i morsmelken, reduseres. Et glass vin vil for eksempel gi en promille på 0,3–0,4. Det nedbrytes ca. 0,15 promille per time, slik at alkoholen vil være ute av blodet etter 2–3 timer. Melk kan eventuelt pumpes ut før inntak av alkohol og brukes senere. Det har imidlertid ingen hensikt å pumpe ut melken etter at du har drukket alkohol fordi alkoholmengden i melken hele tiden avspeiler alkoholinnholdet i blodet.

Slanking

Det er naturlig å gå ned i vekt i ammeperioden, og de fleste opplever at vekten blir redusert hvis de spiser riktig og mosjonerer. Ta tiden til hjelp og ikke få for fort ned i vekt.

Bevisst slanking frarådes fordi det medfører at miljøgifter frigjøres fra fettet i kroppen og går over i morsmelken.

Ammende bør ikke ta CLA-slankepreparater fordi det reduserer fettinnholdet i morsmelken. Det er uheldig for barnet. Les mer i artikkelen Gravide og ammende skal ikke bruke CLA

Mat med radioaktiv forurensning

På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge, for eksempel reinkjøtt, ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet.

Ammende bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året.

Les mer om Radioaktivitet

Miljøgifter

Bevisst slanking i ammeperioden frarådes fordi det kan føre til at miljøgifter fra kroppsvevet går over i morsmelken. Fostre og spedbarn er mest utsatt for de negative helseeffektene av miljøgifter fordi de er små.

Fisk og skalldyr er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som ammer. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter.

Enkelte områder er spesielt forurenset. For disse stedene gir Mattilsynet egne kostholdsråd. Les hvilke steder du bør unngå under fanen "Advarsler".

Du bør heller ikke spise måseegg. Les hva du bør unngå under fanen "Advarsler".

Ammende bør i tillegg unngå disse typene fisk:

  • Blåkveite over 3 kilo
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei.
  • Brunmat i krabbe (hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet.
  • Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt.

 

Helsenorge.no - Råd for et sunt kosthold  

Nøkkelhullet

Helsenorge.no - Amming  

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50
Et jordbær
iStockphoto