Gi barna sunne drikkevaner

Mange barn får i seg for mye sukker gjennom brus eller saft. Her kan du lese hvordan du kan gi barna sunne drikkevaner fra de er små. En halv liter brus eller saft inneholder cirka 50 gram sukker. Det tilsvarer 25 sukkerbiter.

En liten gutt som drikker av et glass

Gi barn vann som tørstedrikk.Foto: Mattilsynet/Hanne R. Schjold

Undersøkelser viser at norske ungdommer gjennomsnittlig drikker en halv liter brus eller saft hver dag. Derfor er det lurt å gi barna sunne drikkevaner allerede fra de er små. Norske helsemyndigheter anbefaler at tilsatt sukker høyst bør utgjøre 10 prosent av energiinnholdet i kosten til både barn og voksne.

I nasjonale kostholdsundersøkelser i 2000-2001 utgjorde sukker i gjennomsnitt 15-19 prosent av energiinntaket blant 4-, 9- og 13-åringer. I gjennomsnitt drakk 13-åringene 4-5 dl sukkerholdig brus eller saft per dag. Brus, saft og godteri bidro med 65 prosent av det samlede sukkerinntaket.

Omsetningen av brus og mineralvann i Norge er ca. tidoblet siden 1950-årene. I 2009 ble det omsatt 68 liter sukkerholdig brus per innbygger, hvilket er høyt, men betydelig lavere enn toppnoteringen på 93 liter i 1997.

Tomme kalorier

Brus og saft inneholder mye sukker. Inntaket av tilsatt sukker og matvarer med et høyt sukkerinnhold bør begrenses mest mulig fordi sukker gir "tomme kalorier", det vil si energi, men ikke vitaminer og mineraler, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Små barn bør ikke drikke seg mette på saft, juice og kumelk.

– La barnet drikke seg utørst på vann, men hold tilbake det meste av annen drikke til mot slutten av måltidet, slik at det ikke fortrenger maten, råder Øien. Vann bør gis som tørstedrikk og mellom måltidene. Ha gjerne en mugge kaldt vann i kjøleskapet, gjerne tilsatt noen agurk- eller jordbærskiver og isbiter. Ikke tilsett sitron eller andre sure stoffer da dette kan skade tannemaljen.

Usøtet fruktjuice blandet 1:1 med vann anbefales fremfor søt saft og brus. Det kan for eksempel brukes juice av appelsin, eple, drue og ananas. Juice bør velges fremfor nektar som er tilsatt sukker. Saft med lite sukker kan brukes i moderate mengder. Juice/ nypeekstrakt/ lite søtet saft (med vitamin C) til grøt- og brødmåltider kan bidra til å øke jernabsorpsjonen. Av hensyn til tennene, bør saft og juice unngås mellom måltidene. Saft og juice bør ikke gis på flaske fordi det i særlig grad er skadelig for tennene.

Brus og saft med sukker eller kunstig søtningsstoff?

Det høye sukkerforbruket gjør at det for de fleste vil være gunstig å erstatte sukkerholdig brus/leskedrikk, saft og nektar med vann eller drikker med søtstoffer, råder Mattilsynet og Helsedirektoratet med utgangspunkt i en rapport fra 2007 fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet. Denne anbefalingen gjelder ikke barn under 3 år, som bør unngå drikker med kunstig søtning. 

- Produkter med kunstig søtningsstoff bør ikke brukes til små barn. Grunnen er at barn har lav kroppsvekt og at inntaket derfor lett vil overstige de øvre grenseverdiene for inntak som er gitt av Mattilsynet, sier Henriette Øien.

Inntaket av benzosyre kan også lett bli for høyt hos små barn, og Vitenskapskomiteen for mattrygghet konkluderer med at inntaket blant norske småbarn er bekymringsfullt. Mengden av benzosyre vil ofte være høyere i kunstig søtet drikke fordi sukker, som har en konserverende effekt, fjernes. Man bør begrense inntaket av leskedrikker til barn, også av hensyn til konserveringsmidler, uten at vi kan angi noen absolutt mengde, sier Øien.

Gi barna lett- eller skummet melk

Melk inneholder mange næringsstoffer, blant annet kalsium som er viktig for benbygningen. Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett eller skummet melk. Kalsiuminnholdet er det samme i de magre melkesortene som i helmelk.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 810 200 50