Gjør matpakken uimotståelig

En variert matpakke med mager melk og grønnsaker eller frukt, gir grunnlag for en god måltidsopplevelse. Barn og unge tilbringer mange timer i barnehagen eller på skolen hver dag og trenger minst ett skikkelig måltid der. En god og mettende matpakke gjør dagen bedre og kan også være annet om brødmat.

Foto: iStockphoto

Det er lettere å sette sammen et sunt kosthold når du spiser regelmessig. Faste måltider kan bidra til å opprettholde energi og konsentrasjonsevne, og å holde vekten.

Barn og unge som hopper over måltider, har ofte et dårligere kosthold med høyere innhold av fett og sukker og lavere innhold av de fleste vitaminer og mineraler, enn dem som spiser regelmessig.

Det kan være lurt å gjøre klar matpakken kvelden før, da du sannsynligvis har bedre tid og kan lage en matpakke du har lyst på.

Her er noen tips som gjør matpakken mer fristende:

Litt planlegging

Det er enklere å lage sunne og fristende matpakker når du har det du trenger i  kjøleskapet. Skriv opp matvarer til matpakken på handlelisten, slik er det også lettere å variere.

  • 1-2 ulike grove brød eller grove rundstykker, knekkebrød eller fullkornstortilla.
  • Minst tre forskjellige typer grønnsaker og frukt.
  • Fiskepålegg, gjerne i porsjonspakker.
  • 1-2 typer kjøttpålegg, gjerne av kalkun eller kylling, samt leverpostei.
  • Ost.
  • Egg.

Se gjerne etter Nøkkelhullet, som betyr at matvaren oppfyller et eller flere krav om å ha mindre fett, salt og sukker, og mer fiber.

Innpakning

En god matpakke fortjener praktisk innpakking:

  • Legg frukt og grønnsaker i egen boks eller pose slik at den ikke moses. Da har du også noe å legge avfallet i.
  • Hell litt juice eller sitronsaft over oppskåren frukt så den ikke blir brun og ha alt i en boks.
  • Ha et variert utvalg av bokser som passer til ulik mat, gjerne med flere rom. Lokkene må være tette så man kan ha med seg noe som er fuktig. Vanlig matpapir eller plastfolie fungerer bra til brødskiver. Det finnes poser i passende størrelser med ”glidelås”-lukking.
  • Hvis maten skal være kald, finnes det matbokser med små kjøleelementer.

Tradisjonell matpakke

Ved å kombinere grønnsaker (knaskegrønnsaker, salat), grovt brød, pålegg (kjøtt, fisk, ost eller egg), frukt og drikke , legges grunnlaget for en god og sunn matpakke som kan varieres på mange måter.

Rester

Send gjerne matpakken en tanke når du lager middag. Lag for eksempel litt ekstra kylling, kjøttboller eller fisk og grov pasta eller kokte poteter til matpakken og lag en større porsjon salat.

Salat

Salat kan varieres med ulike typer grønnsaker og gjerne tilsettes grov pasta eller kokte poteter.Supplerer du med litt egg, rester av fisk eller kjøtt eller bønner/linser blir salaten mer mettende.

Mindre barn

Små barns appetitt svinger, men matpakken bør alltid tilpasses mengden de spiser når de har god appetitt. Heller litt i retur, enn for lite.

Maten bør være lett å spise og se innbydende ut når den er pakket ut. En liten overraskelse er som regel populært, et stykke grov pizza fra dagen før, litt oppskåret eller tørket frukt og nøtter. Eller kanskje en fin serviett.

Skolebarn

En del barn rekker ikke å spise maten i løpet av spisepausen, så det kan være en idé å lage en matpakke som kan deles opp og tas fram flere ganger - eller fordele maten på flere matpakker.

Abonner gjerne på Skolefrukt slik at barnet får en frisk frukt eller grønnsak hver dag. Som et supplement eller alternativ kan frukt og grønnsaker sendes med hjemmefra. Se informasjon om skolefrukt

Ungdommer

Hvis de lager matpakken selv, får de med seg noe de liker. La dem også foreslå matvarer til handlelisten som kan friste i matpakken. Også for ungdom hører grønnsaker og frukt med til måltidene.

Drikke

Skummet melk, lettmelk med 0,7 % fett eller mindre, lettmelk og vann eller juice er sunn og god drikke til matpakken. Abonner gjerne på skolemelk.

Ansvarlig: Helsedirektoratet Kontakt: 81020050