Sjømat skubber pølsene bort

Næringsstoffene i sjømat er viktig for å ha et balansert kosthold. Spiser du sjømat til middag, velger du samtidig vekk andre middager som kan inneholde mer mettet fett og sukker.

Fisk med rotgrønnsaker

Fisk med rotgrønnsaker Foto: Norwegian Seafood Council

Har du tenkt på at hvis du spiser ovnsbakt kveite eller lettsaltet torsk til middag, så er det noe annet du ikke spiser til middag den dagen? For oss nordmenn er det ikke vanlig å spise mer enn én middag pr dag, selv om det sikkert forekommer i blant. Dersom du velger å sette sjømat på middagsbordet, velger du derfor ofte vekk en annen middag, som kanskje inneholder både mer mettet fett og mer sukker enn sjømatmiddager generelt. Ved å bytte ut noen pizza-, pølse- og pannekakemiddager med sjømat, vil du som oftest redusere inntaket ditt av både mettet fett og sukker ganske betydelig.

Helsedirektoratet hevdet nylig at ”fra et helsemessig synspunkt inneholder norsk kosthold fortsatt for mye mettet fett, sukker og salt”. Her kan sjømat være med å bidra positivt, ikke bare fordi den er en unik kilde til viktige næringsstoffer, men fordi den kan være med å redusere inntaket av de matvarene vi burde spise mindre av. Hvor stor forskjellen mellom sjømatmiddagen og den alternative middagen er, er selvsagt avhengig av hvilken fisk du velger å spise, og hvor usunt alternativet ditt var. Hvis du er interessert i hva de ulike fiskeartene og sjømatproduktene inneholder, kan du finne informasjon om dette på Sjømatdata

Det er også mulig å finne mange av de marine næringsstoffene i kosttilskudd som tran og vitaminpiller, men hvis du bare tar en tablett eller kapsel, får du ikke samtidig redusert inntaket av mettet fett og sukker. Disse tilskuddene legger seg nemlig bare på toppen av det andre du spiser den dagen.

Tekst: Ingvild Eide Graff